Quote from Funbeat user on 18 April 2011, 08:59Lars: Tack!
Peter: Ja, och nej. Om man förlorar hjärnceller minskar hjärnvolymen? Men troligtvis kan volymen minska av andra anledningar också.
Den stora skillnaden på de studier jag hittat om påverkan på hjärnvolymen pga vätskebrist vs alkoholkonsumtio
Lars: Tack!
Peter: Ja, och nej. Om man förlorar hjärnceller minskar hjärnvolymen? Men troligtvis kan volymen minska av andra anledningar också.
Den stora skillnaden på de studier jag hittat om påverkan på hjärnvolymen pga vätskebrist vs alkoholkonsumtio
Quote from Funbeat user on 18 April 2011, 09:43En kort kommentar om alkohol: Förutom alkoholförgiftningen så resulterar ofta högt alkoholintag i uttorkning, alltså vanlig vätskebrist. Man kan på goda grunder anta att en grav alkoholist har en historik med en lång serie regelbundna vätskeförluster bako
En kort kommentar om alkohol: Förutom alkoholförgiftningen så resulterar ofta högt alkoholintag i uttorkning, alltså vanlig vätskebrist. Man kan på goda grunder anta att en grav alkoholist har en historik med en lång serie regelbundna vätskeförluster bako
Quote from Funbeat user on 18 April 2011, 09:54Mikael> Ja, det var väl vätskebristen vid alkoholintag som Sylvia tog upp?
Mikael> Ja, det var väl vätskebristen vid alkoholintag som Sylvia tog upp?
Quote from Funbeat user on 18 April 2011, 10:02Ja, fast nu tänkte jag mer på långtidseffekterna.
Annars kanske man skulle vända på diskussionen och ställa frågan om det finns någon enda fördel med att utsätta sig medvetet för vätskeförlust?
På tävling kan man möjligen dra nytta av viktminskningen m
Ja, fast nu tänkte jag mer på långtidseffekterna.
Annars kanske man skulle vända på diskussionen och ställa frågan om det finns någon enda fördel med att utsätta sig medvetet för vätskeförlust?
På tävling kan man möjligen dra nytta av viktminskningen m
Quote from Funbeat user on 18 April 2011, 10:15Bekvämlighet kan väl vara ett skäl så gott som något. Än så länge finns det väl ingenting som tyder på att det är skadligt. Men finns det andra skäl förutom bekvämlighet? De som pratar om att "vänja" kroppen, menar de att vänja sig vid att arbeta under vä
Bekvämlighet kan väl vara ett skäl så gott som något. Än så länge finns det väl ingenting som tyder på att det är skadligt. Men finns det andra skäl förutom bekvämlighet? De som pratar om att "vänja" kroppen, menar de att vänja sig vid att arbeta under vä
Quote from Funbeat user on 18 April 2011, 10:26Min erfarenhet från långa ultror som 24 tim och 48 tim är att kroppen ganska så fort lägger sig på en nivå med 3-4% vätskeförlust. När man sedan pytsar på med vätska och låter kroppen reglera överflödet naturvägen så bibehålls den nivån.
Sedan uppstår f
Min erfarenhet från långa ultror som 24 tim och 48 tim är att kroppen ganska så fort lägger sig på en nivå med 3-4% vätskeförlust. När man sedan pytsar på med vätska och låter kroppen reglera överflödet naturvägen så bibehålls den nivån.
Sedan uppstår f
Quote from Funbeat user on 18 April 2011, 13:11I allmänhet är vi svenskar för snälla mot kroppen. Alltid träna på full tank. Alltid fylla på rikligt med vätska innan och under passet. Personligen tycker jag att i vissa fall gör vi kroppen en björntjänst. Exempelvis långpass. Startas passet utan full t
I allmänhet är vi svenskar för snälla mot kroppen. Alltid träna på full tank. Alltid fylla på rikligt med vätska innan och under passet. Personligen tycker jag att i vissa fall gör vi kroppen en björntjänst. Exempelvis långpass. Startas passet utan full t
Quote from Funbeat user on 18 April 2011, 13:14Beror inte fettförbränningen på intensiteten?
Beror inte fettförbränningen på intensiteten?
Quote from Funbeat user on 18 April 2011, 13:16Intensitet, typ av energi kroppen har att jobba med, personen i frågan.... Det finns många parametrar som avgör när fett används.
Intensitet, typ av energi kroppen har att jobba med, personen i frågan.... Det finns många parametrar som avgör när fett används.
Quote from Funbeat user on 18 April 2011, 13:18Visst, men fettförbränningen är ändå basen och finns med ända tills det är betydligt jobbigare än på "distansträning".
Visst, men fettförbränningen är ändå basen och finns med ända tills det är betydligt jobbigare än på "distansträning".