Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningVad är det som luktar?
You need to log in to create posts and topics.

Sylvia:
Frågan är då om jag luktar ammoniak eller aceton?
Hur känner man skillnad om man inte kan separera de två?

Det är mycket troligt att det beror på uttorkning.

Jag har själv upplevt det vid hård träning inomhus då svettningen varit mycket flödig.

http://www.bodybuilding.com/fun/ammonia.htm

Jag har haft precis samma "problem". Min tolkning är att det är urea som luktar, en restprodukt efter proteinnedbrytning. Med en känsla av att jag tränade katabolt. Precis som för dig uppstod lukten inte efter styrketräning utan löpning. Kolla tråden unde

Ammoniak luktar kattpiss eller gammal bebisblöja - gammal urin helt enkelt. Aceton finns säkert i nån hygienartikelshylla på Coop att låna en lukt av? Svårt att beskriva, men det är en milsvid skillnad.

Manne: Det luktar ju helt olika, hur kan du inte känna skillnad?
Ta och köp en flaska av båda och provlukta lite försiktigt på dem så lär du känna skillnaden.

Andreas, menade Du denna tråden:

http://www.funbeat.se/discussion/show.aspx?ThreadID=564733

Jag får samma odör efter styrketräning. (#)

>Förlåt mig Peter, men ketoacidos kan inte en frisk människa drabbas av.
Det var väl det jag försökte säga där ovan.

Och jag tror i alla fall det är ketoner som doftar. För så illa som ammoniak är det då inte (i mitt fall). Rena, nytvättade, fina kläder

Nja, Du skrev:

"Om man går länge (typ veckovis) så kan man få problem med ketosförgiftning"

vilket INTE kan ske hos en frisk människa, oavsett tidslängd på ketosen.

Ja, fettförbränningen startar i stort sett direkt beroende på intensiteten på passet, m

På din beskrivning så luktar jag ammoniak och att känna skillnad på dofter man inte umgås med dagligen är kanske inte så lätt.

Dock har jag väldigt svårt att tro att det beror på för lite vätska i mitt fall då jag dricker ganska rejält vid träning inomhu

Det gäller att byta kattsand emellanåt också. Då är det lättare att känna av andra dofter.