Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Ge mig den där 18-åringen, ett par miljoner i lön (till honom, för att hålla honom motiverad att fortsätta (det blir typ 16 500 kr per månad, så han kanske kommer vilja göra någonting annat också)) och tio år, så skall jag vid min själ få killen under 31

Det är bättre att jag får ett par miljoner så kan jag se till att snorungen tränar. Med en grisfösare så går det.

Hm, en tvåarmad studie, alltså? Min grupp får betalt, i din får tränaren betalt. Och så rikligt med resultatbonusar för att hålla motivationen uppe. Kan bli intressant. Men budgeten är uppe på 400 miljoner nu.

Alltså, jag håller inte för särskilt otroligt att den där killen i första exemplet kan göra 35-36 minuter mer eller mindre direkt, efter några månaders eller ett års träning.

Att jag högg till med skostorleken var för att en person med smal o lätt kroppsbyggnad har en stor fördel. Är du 180 lång o har 45 i skor tror jag din kroppsbyggnad inte är optimal för långdistanslöpning. Men det är förstås ingen 100% ig indikator

Gjorde diagrammet ovan själv. Har med andra ord tillgång till en del statistik... 🙂 Jobbar på Smålands Friidrottsförbund.

Erik, gick du verkligen från noll till 38 minuter så fort? Alltså, finns det något som inte syns i din träningsdagbok eller i din berättelse? När du börjar träna regelbundet i juni springer du milen två gånger under 45 första veckan, det känns bara så osa

Håkan,

det finns hur många som helst i landet med ganska lite talang som gjort 29-31 min, och det utan "tio års optimal träning".

Det är just det som är det hypotetiska i resonemanget, att få till optimal träning tio år i sträck. Självklart skulle det l

Hur många som helst med ganska lite talang som gör 29-31 min på milen? Låter lite för opimistiskt tycker jag. Speciellt eftersom det inte verkar vara så många som gjort under 30 på milen sedan -93...Även om det skulle vara några fler inkl landsvägsloppet

"Det är just det som är det hypotetiska i resonemanget, att få till optimal träning tio år i sträck. Självklart skulle det leda till en "elittid"."

Absolut. Det S.T. Oz pekar på om och om igen är det här med optimal träning. Med optimal träning gör de ve