Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Så, vad Mackan säger, det är tiden man har möjlighet att lägga ner på träning som är begränsandeför utveckling, och inte talangen i sig (om man skall springa på elittid)? Eller?

Vad jag och S.T. Oz säger är att man kommer väldigt långt på bara hårt arbete och bra förutsättningar till träning och återhämtning. Men man kommer inte hela vägen. 30 minuter på milen dvs att man börjar närma sig 90% av vad världseliten presterar bör var

"tiden man har möjlighet att lägga ner på träning som är begränsandeför utveckling, ..."
Jag skulle också lägga till tiden man är _beredd_, villig att lägga.
Många av de som blir bra offrar trots allt en del fikatid, eller tevetid eller pluggtid, även om

Lingling: Vill man bli bra på något så får man nog vara beredd på att göra en del uppoffringar, ja.

Jag håller mest på Håkan.
OBS! Då lär jag vara född superoptimist.
Plus löptalang.
Fick en dag reda på att jag var född löpare.
Jag var busfrö och hatade idrott.
2 veckor senare sprang jag 1.200 meter sub 4 minuter.
Skolmästare. 14 år var jag.

Kutat 400

Intressant om vikt/längd och egentligen att det är värmen som alstras i kroppen som avgör för de bästa.

169 cm lång och 55,6 kg verkar optimalt för 10 km.
Lite längre ner står det dock att om det är svalt så har längre än fördel.

http://www.sportsscient

K-G
Ditt exempel låter knepigt.
Du har ju uppenbart löptalang och jag kan inte förstå varför du inte kommit lägre på 10 km.

Jag har sprungit 10 km under 40 och är verkligen inte en löpartalang. Vid den tiden sprang jag 400 m på 65 s och hade ALDRIG klara

En annan fråga är ju om sverigeeliten verkligen var talanger när de började. Vi har ju inga riktigt starka förebilder i löpning och det är väl troligare att de riktiga talangerna söker sig till andra idrotter.

En vanligt faktum är att många talanger(oavs

"Absolut. Det S.T. Oz pekar på om och om igen är det här med optimal träning. Med optimal träning gör de verkliga talangerna nedåt 27 minuter och under."

Kom igen nu. Låt oss hålla oss lite realistiska här nu.
"Den förste att springa under 27 minuter va

Nej vi tror att en medeltalang kan göra 30 minuter. En talang kan bevisligen göra under 27 minuter.