Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Egentligen vill jag inte uppmuntra cykelpratet, men... 😉 Såg att ni nämnde avfettning här ovan. Måste smörja kedjan på min cykel och en kompis till mig sade att jag ska göra rent den först med avfettning och diskborste. Det verkar jobbigt, ska det verkli

Tycker du kan ta på lite olja direkt. För jag antar att du inte ska cykla Vättern runt
eller nåt annat liknande stolleprov? Finns inget skäl till att krångla till mer än nödvändigt.

Nä, inga stolleprov inom cykling för min del, möjligtvis inom löpning men inga stolliga ultralopp där heller. Måste man ha nån särskild olja att smörja kedjan med? Det funkar inte med rapsolja va?

Symaskinsolja/cykelolja går bra. Finns i alla någorlunda välsorterade affärer.

Köp nån form av cykel/kedjeolja. Finns billigt på Coop, till exempel. Den ska vara lättflytande nog att tränga in i kedjans inre (där den ska smörja) men trögflytande nog att inte direkt rinna ut igen... 😀

Torka av kedjan ordentligt med en bomullstrasa

Men skulle det funka med rapsolja?
Olja som olja liksom?

Nej, inte nåt vegetabiliskt eller animaliskt. Förändras och oxideras med tiden. Då kan det hända grejer...

Läste du Allie?
Du får ta dej en löptur till Coop. Den lilla oljeflaskan kan du ha i vätskebältet hem sen. Det blir snyggt!
Allie the running bicykle repairwoman.
😉

Bicycle repairwoman...
Det får mig att tänka på en gammal Monthy Python sketch. "Bicycle repairman".

Ja, just den! Med Michel Palin i rollen.