Quote from Funbeat user on 25 April 2009, 11:48Egentligen vill jag inte uppmuntra cykelpratet, men... 😉 Såg att ni nämnde avfettning här ovan. Måste smörja kedjan på min cykel och en kompis till mig sade att jag ska göra rent den först med avfettning och diskborste. Det verkar jobbigt, ska det verkli
Egentligen vill jag inte uppmuntra cykelpratet, men... 😉 Såg att ni nämnde avfettning här ovan. Måste smörja kedjan på min cykel och en kompis till mig sade att jag ska göra rent den först med avfettning och diskborste. Det verkar jobbigt, ska det verkli
Quote from Fredric Lagerström on 25 April 2009, 12:13Tycker du kan ta på lite olja direkt. För jag antar att du inte ska cykla Vättern runt
eller nåt annat liknande stolleprov? Finns inget skäl till att krångla till mer än nödvändigt.
Tycker du kan ta på lite olja direkt. För jag antar att du inte ska cykla Vättern runt
eller nåt annat liknande stolleprov? Finns inget skäl till att krångla till mer än nödvändigt.
Quote from Funbeat user on 25 April 2009, 12:30Nä, inga stolleprov inom cykling för min del, möjligtvis inom löpning men inga stolliga ultralopp där heller. Måste man ha nån särskild olja att smörja kedjan med? Det funkar inte med rapsolja va?
Nä, inga stolleprov inom cykling för min del, möjligtvis inom löpning men inga stolliga ultralopp där heller. Måste man ha nån särskild olja att smörja kedjan med? Det funkar inte med rapsolja va?
Quote from Fredric Lagerström on 25 April 2009, 13:04Symaskinsolja/cykelolja går bra. Finns i alla någorlunda välsorterade affärer.
Symaskinsolja/cykelolja går bra. Finns i alla någorlunda välsorterade affärer.
Quote from Funbeat user on 25 April 2009, 13:05Köp nån form av cykel/kedjeolja. Finns billigt på Coop, till exempel. Den ska vara lättflytande nog att tränga in i kedjans inre (där den ska smörja) men trögflytande nog att inte direkt rinna ut igen... 😀
Torka av kedjan ordentligt med en bomullstrasa
Köp nån form av cykel/kedjeolja. Finns billigt på Coop, till exempel. Den ska vara lättflytande nog att tränga in i kedjans inre (där den ska smörja) men trögflytande nog att inte direkt rinna ut igen... 😀
Torka av kedjan ordentligt med en bomullstrasa
Quote from Fredric Lagerström on 25 April 2009, 13:12Men skulle det funka med rapsolja?
Olja som olja liksom?
Men skulle det funka med rapsolja?
Olja som olja liksom?
Quote from Funbeat user on 25 April 2009, 13:20Nej, inte nåt vegetabiliskt eller animaliskt. Förändras och oxideras med tiden. Då kan det hända grejer...
Nej, inte nåt vegetabiliskt eller animaliskt. Förändras och oxideras med tiden. Då kan det hända grejer...
Quote from Fredric Lagerström on 25 April 2009, 13:30Läste du Allie?
Du får ta dej en löptur till Coop. Den lilla oljeflaskan kan du ha i vätskebältet hem sen. Det blir snyggt!
Allie the running bicykle repairwoman.
😉
Läste du Allie?
Du får ta dej en löptur till Coop. Den lilla oljeflaskan kan du ha i vätskebältet hem sen. Det blir snyggt!
Allie the running bicykle repairwoman.
😉
Quote from Funbeat user on 25 April 2009, 13:56Bicycle repairwoman...
Det får mig att tänka på en gammal Monthy Python sketch. "Bicycle repairman".
Bicycle repairwoman...
Det får mig att tänka på en gammal Monthy Python sketch. "Bicycle repairman".
Quote from Fredric Lagerström on 25 April 2009, 13:57Ja, just den! Med Michel Palin i rollen.
Ja, just den! Med Michel Palin i rollen.