Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Tittar in en sväng från det härligt varma och soliga vädret... underbart att ligga och slappa på en filt solandes... *njuta* 🙂

Inte längre fredag, men ändå...

Jag har nyss varit ute på en två timmar lång promenad i det underbara sommarvädret. Med lite förkylning kvar i kroppen blev tempot lugnt. 11.3 km på nästan exakt två timmar. Jag hade ett "brottarlinne" på mig för att få ma

Jo, jag läste, hann inte svara tidigare bara. Tack för tipsen. Nu har jag köpt cykelolja, det blev dock på Clas Ohlson jag köpte den, för 59 kronor. Det tycker jag var dyrt. Sprang inte till affären, hehe, jag kan inte springa för tillfället, min fot håll

Kan börja med att säga att "vanliga" oljor typ Rapsolja, olivolja m.m. inte skapar någon hållbar smörjfilm som gör att friktionen minskar nämnvärt. Oljor speciellt framtaget för ändamålet är att föredra, det svåra är att få in oljan där det gör nytta bara

Ett hett tips bara: Använd helst inte såkallad "klisterolja" med hög vidhäftande förmåga. Kan verka kanonbra för t.ex kedjor men det samlar otroligt mycket skit. Använd istället vanlig smörjolja med måtta, så det inte skvätter å har sig 🙂

Helst ska man ju byta drev när man byter kedja också, eftersom dessa är "inslitna" i varandra... jaja, nog om det...

Allie skrev: "Måste smörja kedjan på min cykel och en kompis till mig sade att jag ska göra rent den först med avfettning och diskborste. Det verkar jobbigt, ska det verkligen vara nödvändigt? Räcker det inte att hälla på olja direkt? I"

Resonerar du så

Nja, Jari, jag har testat. Tvättat en välanvänd kedja i diverse bad med avfettningsmedel, tvättmedel och lösningsmedel. Hela kedjan i allt. Hade MER-flaska som jag skakade kraftigt under lång tid i varje "bad". När jag sen demonterade länkarna var det pre

Rasmus, vad kör du med för avfettning? Biltemas kallavfettning får skiten att krypa ur länkarna. Iaf på mina kedjor. De är så rena efteråt att jag utan problem kan slicka på dom.

Rasmus:

Har då aldrig demonterat länkarna på en kedja efter tvätt, men torkar man den väl och känner/lyssnar på om länkarna låter och verkar rena så anser jag att den ÄR ren... hörs det inga missljud så får man väl konstatera att den är ren. Det där med