Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Jag tror generellt konditionsidrott har tappat enormt. Jag har hållit på med längdåkning och om man tittar i resultatlistorna nu jfr på 80-talet så verkar det vara kanske hälften så många som håller på med den idrotten på ungdomsnivå. Om ens det. Kanske ä

Men det är globalt färre på juniornivå i "alla" träningsidrotter.
Dagens ungar är lata

på grund av deras föräldrar.

Magnus N : Dom tränade mer rätt för helt klart många km i ”långsamt” tempo och långa intervaller och liten del korta intervaller. Tror att många tränar alldeles för mycket snabba pass på bana idag och alldeles för lite distans, alla strävar efter snabba r

Tveksamt om det är globalt sämre i alla konditionsidrotter, jagmenar i flera afrikanska länder verkar ju återväxten minst sagt god. Även i USA till viss del.

För att nå absoluta toppen är jag övertygad om att du behöver en massa faktorer: talang, genetiska förutsättningar, envishet, bra tränare. I och för sig att "genetiska förutsättningar" i sin tur inbegriper en massa andra egenskaper, som t ex förmåga att t

Dessutom är det ju uppenbarligen inte dagens ungdomars fel att det inte funnits bra resultat i svensk löpning på 20 år. Det är ju gårdagens ungdomar som varit lata. Sjuttiotalisterna och åttiotalisterna alltså. Kanske i viss mån sextiotalisterna också. Dv

"Förr fanns ju inte heller den kunskap om träning som finns att tillgå idag visst är det konstigt"

Jag har pratat med löpare som tränade två pass om dagen för 70 år sedan, så kunskapen hur man blir bra att springa har nog funnits rätt länge.

Å andra sidan är det kanske träningsidrotterna det är fel på? För tråkiga helt enkelt.

Jag håller på med löpning för att jag är så pass gammal att jag inser att livet inte blir roligare än så här, så jag kan gott fortsätta springa. Men för träningsintre

Richard: Förstå min ironi i det uttalandet... vetenskapliga bevis fanns det inte så mycket av förr... Dom tränade på det dom visste funkade helt enkelt och vart jäkligt bra... Idag finns hur mycket info och forsknings som hellst inom ämnet men folk lyckas

Intressant att Kjell-Erik Ståhl sprang runt 17-19 mil i veckan, mycket kvalité och som han själv uttryckte det: har man mycket transportpass måste man nog upp en bra bit över 20 mil i veckan (intervju i RW).

Lite gubben motvals, det är lite trendigt nu a