Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Din sons tränare tyckte kanske att de skulle träna kondition fast det var lite felriktad metodik.

1,5 tim skridskoåkning i högt tempo är rätt så bra konditionsträning.

Fast de kör inte i 1½ timme runt-runt på rinken utan kör intervaller med pauser mellan övningarna.

Börje o Krister: Min poäng var ju just att dagens tränare och klubbledningar inte förmår ta hand om talangerna och entusiasmera dem att fortsätta. Det verkar ni ju skriva under på.
Min son (11 år) är ytterligare exempel på detta. Han har i princip släppt

Vad jag menar är att barn som redan som små får höra "det är inte bra för dig att köra så hårt" av sina föräldrar aldrig, aldrig kommer att nå världstoppen. Sorry.

Sen ska man inte som förälder pusha sitt barn och träna en massa extra eller sätta upp sto

Det väcker ju onekligen en del funderingar när föräldrar "dömer ut" tränarnas upplägg. Generellt sett så har vi gott om duktiga tränare, med bra koll på vad som krävs, i det här landet - inte minst i hockey.

Det där med föräldrar är jag inte så säker på...

I ett reportage intervjuade man föräldrar till flera av våra världstjärnor för att se hur de var relation till sina barn och deras idrott under uppväxten. Det fanns alla sorter. De som knappt var intresse

"Från de som alltid lät barnen vinna till de som tidigt lät de ta motgångar."

Nu blev jag riktigt nyfiken. Hur åstadkommer man detta att man låter barnen vinna eller tvärtom............

Utan att på något sätt lägga mig i hur en hockyungdom bör träna måste jag ändå säga att det låter löjligt att 12-åringar skulle knäckas av mörker, eller kyla, eller "underkylt regn". Ungar är tuffa! Det är iNTe DET som är problemet!

De knäcks inte av mörker, kyla eller att det är jobbigt att löpträna efter ispasset utan de lägger av pga att det är tråkigt. Ungar kan träna precis hur hårt och ofta som helst så länge det är roligt.

Försök se det ur barnens synvinkel. Varför ska de hål