Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelVatten vs. sportdryck
You need to log in to create posts and topics.

Angående gelen så är det bara lite cowboylabbande jag håller på med. Inget vetenskapligt alls. Jag hade lite magnesiumtabletter jag köpt på apoteket som jag mortlade mest för att försöka undvika kramp under längre turer och dels för att det lilla pulvret

Vätske ersättning kostar om man köper den runt 5 SEK per halvliter ..isotonisk...2,50 hypertonisk...då får du även i dig lite energi...men jag hade gärna fått i mig lite magnesium och eventuellt kaliun/kalcium i den också...kanske får kolla in magnesium t

Själv kör jag med Seltin mineralsalt (och druvsocker) i min egenblandade sportdryck. Då får man i sig både magnesium, kalium och vanligt salt.

Och lite klumpförebyggande medel

Ja, för någon klump vill man ju inte bli direkt. Det är ju därför man tränar. 🙂

Jag gissar att magnesiumtabletterna inte är fria från tillsatser dom heller...

"Citronsyra, natriumbikarbonat, magnesiumkarbonat, sötningsmedel (sorbitol, natriumsackarinat), majsstärkelse, arom, färgämne (riboflavin)."

Detta innehåller Friggs i allfall. Undrar faktiskt varför det är färgämne i dom.

Vänligen

P.

Färgämne verkar minst sagt onödigt även om kanske Riboflavin (=vitamin B2) får betecknas som ett ovanligt intelligent val av färgämne.

Sötningsmedel är kanske inte något man vill ha i sig när man tävlar/tränar? Men det är väl små doser antar jag. Jag väljer hur som helst Seltinet eftersom jag tvivlar på att det klumpförebyggande medlet skulle vara farligt, samt att det nog blir billigare

Varför artificiella sötningsmedel med noll kalorier? Det lurar ju kroppen. När det smakar sött, tror kroppen det komme energi, så gör det inte det. Och energi är ju vad vi behöver när vi tränar.

Dumheter säger jag.