Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningviktklasser
You need to log in to create posts and topics.

Håller med om att det inte är riktigt logiskt att det finns viktklasser i tyngdlyftning, boxning mm men inte i löpning. Men att någon skulle ändra på det är osannolikt. Så länge man springer för att det är skönt så spelar det ingen roll.

@ Maria jag vill ialla fall ha en chans osv.. vist tävlar man mot sig sj det mesta dels men roligt att känna att man har medaljchans någon gång..

Jag kräver längdindelade klasser i basket! Det är orättvist som det är nu!

men starta en debbat om det kan ju bli en förändring.. och som Mickael sa längre upp att starta en tävling några ggr och se intresset

Att införa viktklasser i löpning är nog helt fel väg att gå. Som Marcus sa så skulle det förstöra mer än det gör nytta. Kolla på hur folk rullar med ögonen när de pratas mästerskap i simning t.ex. Kort/lång bana och en massa olika simsätt och distanser. D

Är det inte vettigare att införa ett handikappsystem som kan basera sig på vikt, ålder etc.
Det gör att man kan jämföra sig med alla och inte bara de i sin klass.

Men Niclas hur skulle tex judo vara utan viktklasser.. Varför är det så fel i löpning där vikten spelar stor roll med?

Ta bort viktklasserna där också. Det blir som sagt bara osunt när folk ska banta ner sig en viktklass bara för att få fördelar.
Två klasser: Elit och motion. Två rankinglistor där alla kan jämföra sig med varandra. Perfekt i alla sporter.
Om man vill jämf

Kanske införa längdklasser i basket?
Simning för icke simkunniga?
😉

Självklart ska man inte ha något handikappsystem baserat på några parametrar alls i löpning. Det är bara att försöka bli bättre trots dåliga förutsättningar. Själv har jag epilepsi och sysslar med terränglöpning. Jag antar att det är lätt att räkna ut hur