Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningviktklasser
You need to log in to create posts and topics.

Jag håller med om att det blir förstås ogörligt med en massa klasser baserat på ålder och vikt. Samtidigt håller jag med om att det egentligen inte är någon skillnad på löpning och boxning, vikten är viktig i båda sporterna, så egentligen är det märkligt

Det är väl inte så märkligt att det finns viktklasser i Judo och Brottning...jag skulle vilja se den 60 kilos killen som vinner över en 100+ ...visst det händer det att hyfsat lätta killar/tjejer vinner öppen viktklass men ytterst sällan speciellt bland e

Ha ett rakt rankingsystem istället. Då handlar det bara om hur duktig man är.

Visst det är osannolikt att en 60-kg person vinner över en 100+ i brottning och boxning men lika osannolikt att en 100+ vinner över en 60 kg i löpning.

Hur många 60 kg:s löpare har vunnit 100 meter?

100-kiloslöparen blir inte sönderslagen på kuppen. Det finns ju inga lättviktare som öht skulle ställa upp i boxning om det inte var viktklasser.

Det är det som gör löpning till den enda riktiga sporten - det är den som är snabbast som vinner.
Löpning är jämlikt - det spelar ingen roll om man väger 60 eller 100 kg osv. Först i mål vinner.
Ursprungligt.

Jag menade förstås löpning annan än sprint.

Bland de snabbaste damerna på 100 meter väger ganska många in under 60kg, t.ex. Flo-Jo, Jeter, Fraser, Ashford ...

Det var någon lättviktare som vann i sjunde klass också.