Quote from Funbeat user on 25 June 2008, 10:37"Förövrigt kan vi tänka lite på grovarbetare förr. En skogshuggare t.ex. jobbade både hårt och länge och hade väl bara söndagen som vilodag."
En grovarbetare förr var utsliten, värkbruten eller död långt innan vår pensionsålder.
"Förövrigt kan vi tänka lite på grovarbetare förr. En skogshuggare t.ex. jobbade både hårt och länge och hade väl bara söndagen som vilodag."
En grovarbetare förr var utsliten, värkbruten eller död långt innan vår pensionsålder.
Quote from Funbeat user on 25 June 2008, 10:58Visst var han det, men allt är relativt och det är bra med lite andra synvinklar på problemet.
De jobbade kanske 60 timmar per vecka. Vi oroar oss för om det är skadligt att träna 1 timmme om dagen och då anser jag att det är helt OK om man varierar trä
Visst var han det, men allt är relativt och det är bra med lite andra synvinklar på problemet.
De jobbade kanske 60 timmar per vecka. Vi oroar oss för om det är skadligt att träna 1 timmme om dagen och då anser jag att det är helt OK om man varierar trä
Quote from Jan Lundquist on 25 June 2008, 11:17Krister, du romantiserar en del över skogsarbetarnas vardag. Här: http://www.thunvalls.nu/thunvalls/ramsjo/skogen.htm
Kan man läsa om att i ett litet norrlandssamhälle där alla var sysselsatta i skogsnäringe dog hälften av innevånarna innan de fyllt 25 å
Krister, du romantiserar en del över skogsarbetarnas vardag. Här: http://www.thunvalls.nu/thunvalls/ramsjo/skogen.htm
Kan man läsa om att i ett litet norrlandssamhälle där alla var sysselsatta i skogsnäringe dog hälften av innevånarna innan de fyllt 25 å
Quote from Funbeat user on 25 June 2008, 11:21Hur många dog före fem års ålder?
Bara funderar lite på om det var skogsarbetarna eller byinvånarna totalt som dog före 25? Dödligheten bland skogsarbetare under 25 gissar jag är gruppen män 15-25? (12-25?)
Lat med att läsa länkar ... men håller med, mån
Hur många dog före fem års ålder?
Bara funderar lite på om det var skogsarbetarna eller byinvånarna totalt som dog före 25? Dödligheten bland skogsarbetare under 25 gissar jag är gruppen män 15-25? (12-25?)
Lat med att läsa länkar ... men håller med, mån
Quote from Galderma Fritidsförening on 25 June 2008, 17:11"Rebecca - är fördomen att ITmänniskor inte gillar att röra på sig sann menar du?"
Nja, jag skulle inte vilja påstå att det är sant, för då drar man alla över en o samma kam. Men de flesta ITmänniskor jag känner är sånna som inte rör speciellt mycket på
"Rebecca - är fördomen att ITmänniskor inte gillar att röra på sig sann menar du?"
Nja, jag skulle inte vilja påstå att det är sant, för då drar man alla över en o samma kam. Men de flesta ITmänniskor jag känner är sånna som inte rör speciellt mycket på
Quote from Catharina Brattlin on 25 June 2008, 17:16Rebecca, min man är sk IT-människa, och han åker både Vasalopp och springer halvmaror plus allt som inkluderar bollar av olika slag...så det finns hopp för Er också! 😉
Rebecca, min man är sk IT-människa, och han åker både Vasalopp och springer halvmaror plus allt som inkluderar bollar av olika slag...så det finns hopp för Er också! 😉
Quote from Galderma Fritidsförening on 25 June 2008, 17:28Haha, ja men vilken tur då 🙂 Då har man väl inte valt helt fel yrke att sikta på 😀
Haha, ja men vilken tur då 🙂 Då har man väl inte valt helt fel yrke att sikta på 😀
Quote from Funbeat user on 25 June 2008, 20:13Jag är också en sk "IT-människa" och jag rör på mig en del.
Jag är också en sk "IT-människa" och jag rör på mig en del.
Quote from Funbeat user on 25 June 2008, 20:14Jag försöker träna varannan dag, och då menar jag någon hårdare träning, typ spinning, jogging (vissa skulle nog kalla det löpning), vanlig F&S-gympa, pilates mm. Men under vilodagarna så går jag gärna ut och går en bit (40 min - 90 min). Så jag sitter in
Jag försöker träna varannan dag, och då menar jag någon hårdare träning, typ spinning, jogging (vissa skulle nog kalla det löpning), vanlig F&S-gympa, pilates mm. Men under vilodagarna så går jag gärna ut och går en bit (40 min - 90 min). Så jag sitter in
Quote from Elias Engqvist on 25 June 2008, 20:22Jag har jobbat som programmerare i 38 år så man kan springa mm fast man sitter framför en skärm hela dagarna...
Jag har jobbat som programmerare i 38 år så man kan springa mm fast man sitter framför en skärm hela dagarna...