Quote from Elias Engqvist on 10 December 2010, 22:35Jag blev också inspirerad att inventera mitt skoförråd - se min blog här på fb!
Jag blev också inspirerad att inventera mitt skoförråd - se min blog här på fb!
Quote from Funbeat user on 11 December 2010, 12:38Okej, från och med igår kväll har det varit tögrader här, med lite regn i luften. Den hårt pckade snön är nu täckt av ett lager blöt isskorpa. Det skall bli -10 och kallare i några dagar, så halt kommer det förbli.
Även med dubbade skor halkar man till,
Okej, från och med igår kväll har det varit tögrader här, med lite regn i luften. Den hårt pckade snön är nu täckt av ett lager blöt isskorpa. Det skall bli -10 och kallare i några dagar, så halt kommer det förbli.
Även med dubbade skor halkar man till,
Quote from Funbeat user on 11 December 2010, 14:15Ursäkta att jag tjatar om stegfrekvensen, men behovet av dubbar beror mycket på vilken stegfrekvens man har. Om man skjuter ifrån för mycket, så halkar man mycket lättare, både i frånskjutet och i landningen.
Om man tycker det är för halkigt, kan man te
Ursäkta att jag tjatar om stegfrekvensen, men behovet av dubbar beror mycket på vilken stegfrekvens man har. Om man skjuter ifrån för mycket, så halkar man mycket lättare, både i frånskjutet och i landningen.
Om man tycker det är för halkigt, kan man te
Quote from Jonny Persson on 11 December 2010, 14:21Ska man springa snabbt är det inte direkt kortare steg man vill ta. Har du testat att dra på i hög fart på halt underlag med respektive utan spik Klas?
Ska man springa snabbt är det inte direkt kortare steg man vill ta. Har du testat att dra på i hög fart på halt underlag med respektive utan spik Klas?
Quote from Funbeat user on 11 December 2010, 14:28Mackan, steglängden ökar förstås när man har högre hastighet. Men även i hög hastighet, så är det bättre att ta kortare steg än längre.
Jag har testat att springa i maxhastighet på blank is med släta skor. Det går utmärkt. Skillnaden är att man inte kan
Mackan, steglängden ökar förstås när man har högre hastighet. Men även i hög hastighet, så är det bättre att ta kortare steg än längre.
Jag har testat att springa i maxhastighet på blank is med släta skor. Det går utmärkt. Skillnaden är att man inte kan
Quote from Funbeat user on 11 December 2010, 14:31@Klas, håller med dig fullständigt. Anledningen till att jag starta den här tråden var inte att förkasta vinterskor helt, för visst finns det tillfällen då t.ex ett par Icebug verkligen kan göra nytta! Men jag anser att det råder en prylhysteri allmänt in
@Klas, håller med dig fullständigt. Anledningen till att jag starta den här tråden var inte att förkasta vinterskor helt, för visst finns det tillfällen då t.ex ett par Icebug verkligen kan göra nytta! Men jag anser att det råder en prylhysteri allmänt in
Quote from Jonny Persson on 11 December 2010, 14:33Klas: Det är sällan den som tar kortast steg som vinner tävlingarna...
Så länge man springer rakt fram är det ju inga problem med halka när man väl fått upp farten. Men ute i verkligheten så är det ofta backar, tvära svängar och lutningar i sidled.
Klas: Det är sällan den som tar kortast steg som vinner tävlingarna...
Så länge man springer rakt fram är det ju inga problem med halka när man väl fått upp farten. Men ute i verkligheten så är det ofta backar, tvära svängar och lutningar i sidled.
Quote from Funbeat user on 11 December 2010, 14:46Klas, är det halt så är det halt. Pröva gärna med dubbar och behålla ditt vanliga steg nästa gång.
Det hjälper verkligen, både uppför och nerför. Varför denna övertro på fotisättning, det är väl rätt uppenbart att om man måsre minska steglängden och elle
Klas, är det halt så är det halt. Pröva gärna med dubbar och behålla ditt vanliga steg nästa gång.
Det hjälper verkligen, både uppför och nerför. Varför denna övertro på fotisättning, det är väl rätt uppenbart att om man måsre minska steglängden och elle
Quote from Funbeat user on 11 December 2010, 14:52Lika är det väl med vanliga löpskor, med den ena luftkudde-eva-foam innovationen efter den andra:
Du skall köpa den dyra skon xx tillverkar. Att den är en lättviktsvariant med mindre material betalar du extra för. Sen gör det inte heller något att den int
Lika är det väl med vanliga löpskor, med den ena luftkudde-eva-foam innovationen efter den andra:
Du skall köpa den dyra skon xx tillverkar. Att den är en lättviktsvariant med mindre material betalar du extra för. Sen gör det inte heller något att den int
Quote from Funbeat user on 11 December 2010, 15:23Det är bra att det finns hjälpmedel för vissa situationer.
Men när är det väl halt hela passet?På den tiden alla använde normala skor året runt överallt så var det att se upp de korta bitar när underlaget arbetade emot.
Var man flera så var det ju egen
Det är bra att det finns hjälpmedel för vissa situationer.
Men när är det väl halt hela passet?
På den tiden alla använde normala skor året runt överallt så var det att se upp de korta bitar när underlaget arbetade emot.
Var man flera så var det ju egen