Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningWhat it takes!
You need to log in to create posts and topics.

Håkan: Jag tror de flesta här snackar veckosnitt under året. Har man ett veckosnitt under året på 3 mil så kanske man toppar på uppåt 6 mil på slutet mot maran.

Samtidigt så har jag en bekant som gjorde 1.10 på halvmaran med i snitt 2 mil löpning i vecka

Jag har haft två löpasrperioder i mitt liv.

Den första för ca åtta år sedan. Körde i genomsnitt två 17-km-pass per vecka i 3-4 månader, alltid max. Träningsbakgrund handboll. Sprang maran på 3.46 och milen på 41.21 tror jag det var. Min kompis tränade in

Löpmängd är intressant, men en del som springer milen på under 40 minuter med minimal löpträning "glömmer" ibland att berätta att dom kör 10 andra pass i veckan som påverkar den totala prestationsförmågan.....

Peter: Tack! 🙂 Min träningsdagbok i Excel har blivit ganska omfattande sen jag började föra dagbok i april 2002 (då jag också började träna regelbundet). 27st flikar, 16st diagram och massvis med topplistor och rekordtabeller. Utöver själva dagboken då,

När jag började kuta i juni 2005 så startade jag hyfsat hårt. Snittet blev 30k/vecka i juli och aug. 10 sept det året går StEL av stapeln och jag kom in på 1:39:52. Innan dess har jag egentligen bara spelat innebandy 1-2ggr/vecka sen skoltiden.

Ett gansk

Ser nu att vi talar årssnitt, så jag reviderar mitt inlägg till att sub3+37påmilen tar cirkus 6mil/v för min del att fixa. Men om jag skulle ha legat på den mängden året runt hade jag inte grejat det, man måste periodisera och köra en tyngre period månade

Förutom de mer oförutsägbara individuella variationerna finns det (minst) tre faktorer som påverkar resultat/träningsmängd: ålder, kön och träningsbakgrund

En 20-årig man som har idrottat i många år kan säkert göra sub40 på milen med 20 träningskilometra

Ja, att jag är en ~20årig man bör väl redan framgått, men jag kan tillägga att jag även hållt mig hyfsat fysisk aktiv under ungdomsåren, även om det aldrig handlade om någon högre nivå i någon konditionskrävande sport. Dvs jag har i princip alla de presta

Nu är detta kanske lite väl kort sträcka, men jag sprang 5 km på dryga 18 i nian. Då spelade jag bara fotboll. Och då hade jag ändå rökt i 4 år.... (#)

Nä, 5 km är en alldeles lagom sträcka. 🙂