Ett problem som dyker upp på vintern för alla som cyklar är att växlarna fryser fast.
Anledningen är att det bildas kondens i vajerhöljet som sedan fryser vid minusgrader och gör att växelvajern fastnar.
Detta drabbar vanligtvis standardcyklar med tre, sju eller åtta växlar då dessa cyklar ofta har heldragna vajerhöljen där kondensen inte har möjlighet att rinna ut.
På hybrid- och racercyklar löper vajer normalt fritt utan hölje och klarar sig därmed bättre.
Ett sätt att slippa detta problem är att montera en smörjport på vajerhöljet. Den består av en T-koppling med smörjventli som monteras strax ovanför vevpartiet. Då kan man enkelt spruta in olja i vajerhöljet som tränger undan kondensen och smörjer vajern.
Anledningen att man monterar det ovanför vevpartiet är att mest kondens samlas där vajer och hölje passerar under vevpartiet.
Att montera en smörjport kostar ca 300kr och ett bra tips är att passa på att byta ut både vajer och hölje när ändå allt ska tas loss. Då hamnar du på ca 400-450kr.
Kom också ihåg att köpa med dig en burk teflonbaserad olja om du inte har sen tidigare.
Smörj in vajern regelbundet när det börjar bli minusgrader eller när behov uppstår och njut av perfekt växling i snö och kyla.
Smörjport
Obs! Ibland kan det även bildas kondens i själva växelnavet som fryser och ställer till det. Då behöver du lämna in cykeln på navservice där man öppnar upp, rengör, torkar och fettar in så att det fungerar perfekt.
Man kan också köra med heldragna höljen och byta wire och hölje en gång om året, så slippar man problem.
Eller växla till önskad växel på hösten, kör på den hela vintern. Då spar du även på kassett, klinga och kedja!
Kör singelspeed på vintern, då bortfaller problemet 🙂
Ännu billigare att spruta in utblandad glykol som till bilar och ibland komplettera med 5-56 eller WD40.