Om man inte har tillfälle att göra det man älskar får man älska det man gör.
Så tänkte jag i morse och bestämde mig för att fetpersa på cykelvägen till jobbet.
Gårdagens notering på sub 20 var jag nöjd med, men jag tänkte att om jag ligger i lite så borde jag kunna putsa det till sub 19 i alla fall.
Eftersom jag skulle starta dagen med ett crosstrainerpass var jag redan ombytt och hade pulsklocka på när jag satte mig på pendel-cykeln. Så här gick det:
Km1
Första hundra metrarna är det nerför och platt och jag rullade och trampade på duktig för att få fart inför den knappt kilometerlånga uppförsbacken. Kastade mig med dödsförakt ut i vänsterkurvan bakom häcken men höll mig till vänsterkanten så att eventuella bilar som kom från höger skulle ha möjlighet att väja eller tvärnita i stället för att köra in i mig. Hade god fart vid backstarten men fick ändå växla ner innan första avsatsen. Vid korsningen med stora vägen hade jag tur och behövde inte stanna för korsande fordon utan kunde trampa vidare uppför, uppför, uppför. Första km passerades på 3.54, ca en halv minut snabbare än vanligt. Bra början. Kände mig nöjd men något andfådd.
Km 2
Planar ut och lutar svagt nerför. Får möte och får bromsa in för en skåpbil som korsar min väg när jag passerar första torget på vägen. Skit, förlorar säkert 2-3 sekunder och tappar fart. Får tränga mig förbi mellan en köramittibanancyklist och en grop i cykelbanan ch blir lite irriterad. 1.59! Så snabb har ingen km varit hittills på väg till jobbet.
Km3
Ska korsa väg med både bilar, bussar och spårvagnar. Inga korsande fordon när jag kommer och jag behöver inte sakta ner. Sen bär det utför. Mitt i GC-banan vid nästa buss- och spårvagnshållplats går en kille med hörlurar och tittar ner i marken. Jag plingar och han rycker till och flyttar på sig. Tur. Mer nerför. 2.08. Bra ändå.
Km4
Jag förbereder vänstersväng över nästa torg, men NEJ! Mötande bil och jag hinner inte svänga före mötet! Får sakta in och rulla sakta fram innan jag svänger i en båge snävt bakom bilen. Korsar bil-, buss- och spårvagnsväg igen. Tur en gång till. Det kommer inga fordon. Kör ner på lugnare gata med rejäla fartbulor. Ställer mig i pedalerna för att spara njurar och inälvor men bromsar inte in. Genar över den grusade kyrkbacken och får minsann lite sladd när jag ska sakta in för att kolla så att det inte kommer bilar när det är dags att korsa nästa väg. Hornen växte lite i pannan när gruset flög. Inga bilar och grönt ljus i nästa korsning. Gött! 2.20.
Km5
Korsar spårvagnsspår och ska in på ny GC-väg i allé. Ingen spårvagn och inga cyklar. Första gången det händer. Så jäkla ojämn GC-bana. Gatsten på tvären för att få ner farten på cyklisterna. Det är nog behövligt men attans irriterande. Vågar inte köra i spårvagnsgatan idag, men kanske nästa gång. Svänger över mer spårvagnsspår och hamnar på Kungsportsavenyen. Ser att det slår om till grönt långt fram och trampar på. Passerar precis när det slår om till orange och ser nästa trafiksignal slå om till grönt. Trampar på igen och hinner! Hurra tänker jag, men nej! Bortanför Bältesspännarparken närmar sig en buss från höger! Ska jag bli tvungen att stanna och släppa förbi honom? Nej, vilken gentleman. Han bromsar in och vinkar fram mig. Gullehonom. In i gatstenssmeten. Svänger höger och hamnar bakom en långsamtgående sopbil. Lägger mig på vänsterflanken och förbereder en omkörning. Då lägger den illbattingen över till vänster och svänger upp mot låga stenmuren. Kommer inte förbi. Jag får sakta in och passera på högersidan innan han börjar backa. Morr. 2.19. Helt okej ändå.
Km6
Trampar vidare och passerar mer spårvagnsspår men behöver inte stanna för fordon. Dags att korsa bilvägen igen. Signalreglerat men grönt ljus. Passerar även buss- och spårvagnsspår på grönt men sen var det stopp. Dagens första rödljus och första fotisättningen. Surar lite. Det blir grönt och jag satsar på slutspurten. Hamnar bakom en ny cykellus som kör mitt i banan. Går ut för omkörning men får möte! Skit tänker jag men satsar stenhårt och tränger mig före, en hårsmån från mina mottrafikanter. Trampar som attan. Får sakta in för en bil och en lastbil som skulle ut på två parkeringsutfarter. Skit också. Väjde för glassplitter på GC-banan. Får jag punka nu så skriker jag tänkte jag, men däcken klarade sig. 3.06 tog den flacka sjätte kilometern men här kan jag plocka sekunder vid nästa rekordförsök.
Km 6,3
Kollade pulsen och såg att den låg på en nivå som definitivt återspeglade tävlingshetsen snarare än den fysiska ansträngningen. Svängde in på cykelparkeringen, satte ner fötterna och stängde av klockan. 16.27!!! Vilken förbättring från gårdagens 19.44 som jag var helt nöjd med då. Känner att jag nog kan kapa några sekunder till men det får jag ta längre fram.
Belönade mig själv med 40 minuter på crosstrainern och kände mig ruskigt nöjd.
Fy attsingen vad bra jag är på att ha det bra.
Ha ha ha, du är helt sjuk! 🙂
Var nu rädd om dig.
Om du börjar med tidiga morgonskiftet, typ 04:00 så kan du tjäna in en del tid!
Bra kört men du är ju helt gaaaaaaaaaaaaaalen!
/En som alltsomoftast betraktar pendelpassen som avslutade när bebyggelsen tätas till (vid södra Rävekärr!) för att slippa näradödenupplevelser som ovan. 😀
Den där cyklisten skulle jag inte vilja möta! 🙂
första kilometen på 3.54? de är lite väl lång tid va?
Bra jobbat dödspiloten. Du får testa turen kl 06:00 en söndagsmorgon.
Knappt kilometerlång uppförsbacke? Toltorpsdalen eller nå’t annat?
Grattis till ett imponerande och dödsföraktat PB! Gör inte om det, bara!!
Som sagt. PB på cykel till och från jobbet bygger på tur. Och en orädsla för att dö/skada sig.