Jag tänker nu förklara varför skidor på snö bara borde anses vara ett träningsredskap för att kunna optimera formen inför sommarens rullskidåkning.
På sommaren är det varmt, ljust och skönt att träna. Regn är sällan ett lika stort problem sommartid som snö är på vintern. Det torkar bort fortare än elljusspåren blir åkbara efter snöfall. Det är sällan för varmt att åka på sommaren. Aldrig för varmt ett helt dygn i alla fall. På vintern är det ofta för kallt Ibland dygnet runt i veckor. Och det kan gå riktigt illa med luftrör och kylskador om man åker när det är för kallt.
På vintern varierar föret i det oändliga. Av 100 pass, så lyckas man kanske få till perfekt glid och fäste samtidigt under 5 pass. Det går förstås att få till bra fäste och glid oftare om man har ett antal skidor med olika strukturer och spann, lägger ned en djävla tid och massor av pengar på vallning, och ser till att ha kunskap i denna komplexa vetenskap. Men vem förutom eliten har tid och kan hålla på så..
På rullskidor har man alltid, alltid! perfekt fäste och glid. Vill man så kan man få ännu bättre glid med racinghjul. Hjulbyte är i och för sig svindyrt. Men det behöver man inte ens göra varje år om man är motionär. För elitåkare så är det ändå mycket billigare än all satans valla, tillbehör och svindyra skidor.
Rullstavar är billigare. De styvaste, som används på snö (och därmed dyraste) är inte bra som rullskidstavar, de studsar upp innan spetsen fäster.
Problem med lösa spår där staven sjunker igenom? Inte på sommaren. Det kan jag garantera. Ok då! Stavspetsarna behöver underhållas på sommaren men inte på vintern. Tiden för detta är försumbar. Sliprulle 79kr på gubbdagis.
Vad är prisskillnaden mellan, en kondomdräkt, ett softshell överdragsställ, vindtäta kallingar, thermohandskar, toppluva, skoöverdrag, underställ, lager två m.m. å ena sidan. Eller å andra sidan ett par shorts, cykelhjälm och ett linne. Svaret är att det är mycket billigare på rullskidor.
Skidor åks på elljusspår eller några veckor per år på skoterled. Rullskidor åker man överallt där det finns asfalt. Tillgängligheten blir med andra ord flera 1000 gånger bättre. Eftersom rullskidpasset börjar och slutar vid ytterdörren sparar man in i och urlastning samt transport till och från elljusspår, vilket lätt blir en halvtimme per pass.
Med denna nya tillgänglighet kunde WC ha backtävling uppför L’Alpe d’Huez eller Col du Tourmalet. Snacka om spektakulärt. Längdåkning skulle funka i Sidney såväl som Trelleborg you name it!
Skulle rullskidåkning vara den “riktiga” skidåkningen skulle vi dessutom se betydligt fler anläggningar med rullskidspår.
Säsongen är i bästa fall 4,5 månader på snö och 5,5 månader på barmark här i Boden. Hur tror ni säsongsfördelningen ser ut i södra europa!? En skidtunnel för att åka rullskidor på vintern är billigare i drift än “snötunnlar” Tak och plusgrader räcker.
Tävlings och träningsmässigt öppnar sig nya dörrar. Varje pass blir jämförbart då yttre förutsättningar blir väldigt lika. Man kan alltså mäta resultat och utvärdera träning med en helt annan exakthet. Det skulle bli meningsfullt att ha banrekord på de olika WC banorna, med statistik likt friidrotten Detta skulle ge en extra krydda åt tävlingarna. Betänk bara vilket snack det är runt Per Elofssons rekord i “Pichl-backen” utanför Ramsau. Och det är bara ett träningsrekord.
Det finns bara en stor nackdel med rullskidor. Ramlar man så gör det ont på riktigt. Jag skojar inte det gör skitont. Ondare än att slita av en hälsena kan jag säga av egen erfarenhet. Jag har löst det genom att helt enkelt inte ramla. True story!
Ett skidpass under de där få timmarna i slutet på mars då det är soligt men ändå inte sugande blött före, eller stenhård is. Det är svårslaget till och med på rullskidor.
Jag vill också medge att det är svårare att lära sig diagonalteknik och stakning med frånskjut på rullskidor än i snö. Men i övrigt så talar kalla fakta för sig själv. Rullskidor är bättre än skidor på snö.
I rest my case!
Gick in och läste den och gillar det jag ser. Spendera vintrarna på mallis med rullskidor och cykel vore mumma.
Liknande inlägg från Johan Palmer som finns i Erik Wickströms blogg från 3/8 http://erikwickstrom.se/
Råkade snubbla in här. Det ligger en hel del i den där analysen. 😉
Hej,
håller med, synd att du inte bor i VästSverige. Brukar åka över 10 st rullskidstävlingar per år med ett snittavstånd på 7 mil.
Välkommen på nästa års rullskidsläger!
/Magnus
Detta var ju en härlig analys Peter! Får en att associera till “en annan analytiker”…
Annars är ju variationen med vinterskidåkningen en fröjd de me!
Ha ha, riktigt kul läsning.
Köra skate på skarsnö över fjällvidderna är ju ganska fint oxå