Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

från http://www.helhetsdoktorn.nu

Hypokondri
Den vetenskapliga definitionen:
Hypokondri
Kännetecknas av en ständig upptagenhet med möjligheten att ha en eller flera allvarliga och progredierande kroppsliga sjukdomar. Patienten klagar ständigt över kroppsliga

Nej, jag menade just det jag skrev eftersom jag uppfattade ett en sådan distinktion försökte etableras. Om så nu inte var fallet är det utmärkt.

Det som känns viktigt för mig är
a) att sjukdom i första hand definieras som upplevd sjukdom
b) att läkemedel

Jag håller med Andreas i allt. Och tillägger att jag tycker att även den som fått skrumplever och druckit mycket alkohol och den som fått diabetes och ätit mycket smågodis också ska ha all rätt att få medicinsk hjälp. Även om supandet och gottandet skulle

Ett avslutande inlägg från mig.
Visste finns det sjukdommar där livsstilen kan lindra eller bota. På samma sätt finns det sjukdommar där medicin kan göra detsamma.

Det jag vänder mig emot när allt "skylls" på livsstilen är att människors svaghet nedvärd

Lena: Vilken Andreas?

Bohlin.

Ah, han glömde visst att presentera sig, sorry!

Lena, vem har sagt något om att livsstilssjuka personer inte ska "få" medicin? Ingen i denna diskussion har nämnt något om ett förbud.

Till både Lena och Krister kan jag medela att denna diskussion inte handlar om att dömma eller nedvärdera andra. I alla

"My bad", Christer!

Markus: jag har hört flera personer säga att folk som själva försatt sig i sjukdomssituationen därför inte skulle har rätt till den subventionerade vården. Just nu kommer jag inte på någon särskild som jag kan namnge. Det spelar helle

Kunde inte hålla mig från ett extra inlägg apropå att vilja leva hälsosamt. 😉

Vissa satsar 110 % på elitidrott trots att det inte alltid är hälsosamt. Andra länsar ett bullfat.