Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumBarfotalöpningAnybody out there?
You need to log in to create posts and topics.

Förra veckan körde jag ett lite för omilt pass som bitvis gick på vassa stenar. Inget jag rekommenderar. Har fortfarande lite ont i sulorna. Fick dessutom ett blåmärke under foten. Det har jag aldrig haft tidigare.

Mitt favoritunderläg är helt klart

Jag har sprungit lite på den preppade stigen (finkornigt grus) på naturreservatet vi bor vid och den funkar bra om det inte vore för spängerna! Det är lite för brett mellan plankorna så det gör lite ont om, nej, NÄR man hamnar fel. Spängerna är dessutom f

Körde mitt första barfotapass i dag. 1km på förlåtande 400metersbana. Inga blåsor eller andra skavanker. Får se hur det känns i morgon.

Premiär för barfotalöpning idag, 1.5 km på asfalt och lite grusgångar där jag bor. De vassa småstenarna kändes mer än jag hade trott, men man vänjer sig väl. Den rena asfalten var skön. Steget var lätt, men kroppshållningen kändes lite spänd måste jag med

1,8 k idag mestadels på asfalt som var förvånande behagligt att springa på. Blev lite grus också, något mina fotsulor inte riktigt är härdade för. Kände också att jag hade en lite spänd kroppshållning. Ingen träningsvärk från förra passet dock.

Blev 6km på asfalt i går. Kändes bra förutom att det var lite för kallt på morgonen och att det var ganska mycket grus kvar på gångbanorna. Har lite träningsvärk i vaderna och ett litet skavsår på höger stortå.

Jag har börjat förbereda mig för barfotalöpning genom att köra lite framfotslöpning i början på mina vanliga löppass.
Första passet var jag lite väl kaxig och körde på i 15 minuter. Något jag halvt fick ångra dagarna efter när jag fick ruggig träningsvärk

Hur gör du när du kör lite framfotslöpning? Det blir lätt fel. Det enklaste sättet att få det rätt är nog att springa barfota.

Vad är det som kan bli fel?

Kan hålla med om att det är krångligt när man kör längre och relativt snabba pass. I alla fall när man inte har det steget automatiskt. Jag återgår lätt till att sätta ned hela sulan med lätt pronering. En slags halvdan framfotalöpning. Tänker man hela ti