Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningAttackerad av en hund :@
You need to log in to create posts and topics.

Totteman: en vanlig deodorant är nog inte trevlig att få sprayad i önen, varken hund som husse/matte ...

Jag har min pepparspray om sagt, men bara för att jag bor utomlands, i Sverige får man hitta på andra försvaringssätt!

Nu är jag visserligen, efter att ha haft och tränat åtskilliga hundar under många år själv, väldigt hundvan, men det absolut enklaste sättet att bli av med en hund som gör utfall är det klassiska avvisandet folk får lära sig i självförsvarskurser, dvs stä

Jag har blev ifattsprungen av en lösspringande hund en gång, som jag dock uppfattade som nyfiken och vänlig. Matten ropade och kallade, hunden brydde sig inte. Och då ska man inte ha hunden lös.

Jag funderade efteråt på om jag lite tyst kunde ha sagt "He

Här finns det:

http://www.stgeorge.se/personal-security/pepper-sprays/index.php/gclid/CKL1gN2Zxp0CFQkD3d5Qg4qw/cPath/88_89/language/sv

Beställde en dog defense spray då jag i stort sett blir förföljd av hundar som gör utfall i löpspåret. Förhoppningsvis ska ett par duster av detta göra att ägarna håller hundarna kopplade.

Ska bli intressant att se vad som händer när situationen är den o

Jag har hittills haft tur och inte råkat ut för några anfallande hundar, men jag brukar alltid tacka de hundägare som håller in hunden när jag springer förbi. Tror på positiv förstärkning. De som gör rätt ska uppmärksammas för det. 🙂
Men jag ska komma i

Håller med Henric. Gör dig stor och vråla "gå hem" eller liknande så högt du kan. Hittills har ingen främmande hund vågat sig fram efter det bemötandet.

Det här är intressant, jag har sprungit i tre år och aldrig blivit jagad eller attackerad av en hund. Jag kastar ett snabbt öga på hund och ägare, om hunden eller föraren ser skum ut har jag koll på dem, men aldrig några problem.

Däremot när jag själv r

Problemet är att om man är hundrädd och/eller ovan vid hundar så vågar man inte riktigt göra sig stor och med självsäker röst stoppa hunden som kommer rusande emot en, inte ens om den ser glad och snäll ut. En rädd människa har ingen pondus, i hundars ön.

Helt med på det Lena och har full förståelse (faktiskt!) för att det inte är så lätt.

I mitt fall är det i regel inte mig hundarna kommer rusande mot utan min hund. Hon gillar inte andra hundar, är rädd för dem. Alltså är det mitt ansvar som flockledare