Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningBörja jogga?
You need to log in to create posts and topics.

Jag fick "ledigt" på torsdagar eftersom jag valde lördagar som mitt långpass.

Jag tyckte den genererade ett rätt bra schema men en smula stelbent. Så jag tog ideer från det och gjorde ett eget schema med varierande intervallträning, långpass, fartpass och återhämtningspass med tre pass i veckan baserat på ett ganska lågt och skönt

Det är inte så att det är enhetssammanblanding nånstans. Om jag springer mina kilometer på mile-tider, så blir det lite väl lungt. 😉

Jag tolkade det som att den efterfrågade maxtempo på en kilometer och baserade träningen på ett lugnare tempo utifrån det men jag kan ha sett fel. Jag fick också väldigt långsamma pass, tempo 9:00 känns kanske inte riktigt som rask promenad men väldigt nä

Jag springer mina lätta pass på puls, försöker hålla pulsen under "70%", eller iaf under "75%", och då springer jag faktiskt ännu långsammare än de kilometertider som programmet rekommenderar för den typen av pass.
Nu kan man ju undra vilken typ av väg/b

Jag kan dock inte springa på så lågt som 70% av maxpuls. Det skulle betyda ungefär 140 för mig och då blir det inte mycket joggat kan jag säga. När jag joggar riktigt lugnt hamnar jag på ungefär 155 i puls vilket är över 75% av min antagna maxpuls på 200/

Jag kan säga att det inte är lätt att jogga under 70%, jag kan gå med högre puls, det kräver koncentration 🙂

Lingling: Vad ger det dig då om du kan gå med högre puls att "springa" så pass långsamt?

Jag skulle inte vilja behöva koncentrera mig för att kuta så långsamt jag kan.
Hellre då i ett bekvämt tempo där jag inte behöver tänka.

Läs detta, väldigt intressant om att träna löpning på mycket låg puls enligt Maffetones läror.

Mark Allen on Heart Rate Training

Lång diskussiontråd på Jogg.se där såna som testar detta skriver(funkar bra för vissa, inte alls för andra):
http://www.j

Jag kan gå med mkt hög puls och snabbt och ja det går fortare än min långsamma lättjogg.
Lättpassen har sitt syfte och de i hög belastning har sitt.
De lätta passen gör jag ungefär samma rörelse som när jag springer fort, men mkt lätt, låg belastning, me