Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningBörja jogga?
You need to log in to create posts and topics.

Kenneth: Jag tror det ligger en hel del i det som sägs. Däremot tycker jag att formeln som presenterades var lite väl förenklad, borde den inte ta hänsyn till vilken pulsmarginal man har eller maxpuls snarare än att behårt använda 180 som ett utgångstal?

Jag har testat. Jag ska ligga mellan 125-135 o det var mkt svårt. Fick gå en hel del(särskilt vid minsta motlut) o springa enormt sakta. Men det är vanligt bland alla som testar. Vitsen är att efter ett tag så ska man kunna springa allt mer o sen fortare

Jag skall nog kanske prova det på veckans långpass och se hur det känns. På med pulsbandet med andra ord och försöka hålla sig under 143, vi säger väl 145, riktigt så noga kan det ju inte vara, och så försöka leverera nåt som verkar kunna eventuellt men k

Aha, då fattar jag lite bättre. Jag har nu oftare lägre puls när jag springer än vad jag hade i början och jag kommer fortfarande samma sträcka. Så på nåt sätt så har jag lyckats vänja kroppen och den behöver inte höja pulsen lika mycket längre vid samma

Jag är oxå en som börjat jogga. Joggade ganska mycket för några år sedan. Nu har jag börjat jogga igen inför Tjejlidingöloppet. Jag har tränat några pass och sedan fått halsont. Önskar tips på vad jag kan göra istället för jogga när jag är förkyld, Promen

Promenera kan man absolut. Tänk på när du är förkyld att du inte ska ta i så att du svettas och går upp för mycket i puls så blir det nog bra.

Man kan ALLTID springa en mil bara man inte har några krav på sig själv angående tiden. Hinner du inte träna t

Mia: Jag tror det är samma sak och jag tror lågpulsträningen kan kännas mer som träning när man har lite form. Jag har inte så mycket form ännu så att hålla mig under 143 i puls betyder vääääldigt försiktig rörelse 🙂

Paulina: Både läkare och andra kloka

Jag håller med Anders,,,jag klarar inte av att jogga/springa/löpa 1 mil utan paus för gång.

Äh, det var ju det jag skrev? Borde ha skrivit "springa" en mil, för sen skriver jag ju "man kan alltid intervalla sig runt", dvs ta gångvilor här och där för att komma i mål.

Ja det är en annan sak! Man kan ju alltid jogga tio meter och gå resten om det är så. Med vettiga skor och i övrigt frisk kan nog de flesta gå en mil på typ 2:20 eller så.