Quote from Funbeat user on 15 April 2010, 12:18Jag gjorde min andra loptur i morse med 180 spm (5 km) . Haller frekvensen forvanansvart bra kanns det som (utan musik, fordrar fagelkvitter), salange det ar plant underlag. Men det tar i vaderna. (t+)
Forsoker komma igang efter div skador och hojde egen
Jag gjorde min andra loptur i morse med 180 spm (5 km) . Haller frekvensen forvanansvart bra kanns det som (utan musik, fordrar fagelkvitter), salange det ar plant underlag. Men det tar i vaderna. (t+)
Forsoker komma igang efter div skador och hojde egen
Quote from Funbeat user on 15 April 2010, 14:38Nog tror jag det finns skaderisk med att forcera en hög kadens också. Jag känner att det sliter på framsidan av mina höfter när jag ansträngt mig länge för hög kadens då det är muskler som inte är vana och då finns det nog alltid risk för överansträngning
Nog tror jag det finns skaderisk med att forcera en hög kadens också. Jag känner att det sliter på framsidan av mina höfter när jag ansträngt mig länge för hög kadens då det är muskler som inte är vana och då finns det nog alltid risk för överansträngning
Quote from Funbeat user on 15 April 2010, 20:25Det är viktigt att man ökar kadensen genom att skjuta ifrån mindre, istället för genom att veva snabbare med fötterna.
Om man har svårt att komma upp i 180, så tror jag det är bättre att öka successivt, så att man känner sig bekväm med det. Och det är b
Det är viktigt att man ökar kadensen genom att skjuta ifrån mindre, istället för genom att veva snabbare med fötterna.
Om man har svårt att komma upp i 180, så tror jag det är bättre att öka successivt, så att man känner sig bekväm med det. Och det är b
Quote from Funbeat user on 15 April 2010, 21:25Liknar man benen vid en pendel så har de en viss egenfrekvens som mest beror av längden. Ökar man kadensen uppåt 90 (eller 180 steg/minut) så avviker man mer från benens egenfrekvens och man måste forcera mer med muskelkraft för att ta fram benet utöver d
Liknar man benen vid en pendel så har de en viss egenfrekvens som mest beror av längden. Ökar man kadensen uppåt 90 (eller 180 steg/minut) så avviker man mer från benens egenfrekvens och man måste forcera mer med muskelkraft för att ta fram benet utöver d
Quote from Funbeat user on 15 April 2010, 21:31Men Klas,
Gör inte kroppslutningen framåt att man gör att man jobbar med gravitationen istället...
Men Klas,
Gör inte kroppslutningen framåt att man gör att man jobbar med gravitationen istället...
Quote from Funbeat user on 15 April 2010, 22:03Robert, jag förstår inte riktigt frågan. Kan du utveckla vad du syftar på?
Robert, jag förstår inte riktigt frågan. Kan du utveckla vad du syftar på?
Quote from Funbeat user on 15 April 2010, 22:13Rickard, ökad kadens handlar om att ta kortare steg, inte att svänga benen fortare. Läs gärna beskrivningen på min blogg om hur man kan öka kadensen genom att springa på stället. Det är ingen bra idé att försöka öka kadensen genom att skjuta ifrån.
Det ä
Rickard, ökad kadens handlar om att ta kortare steg, inte att svänga benen fortare. Läs gärna beskrivningen på min blogg om hur man kan öka kadensen genom att springa på stället. Det är ingen bra idé att försöka öka kadensen genom att skjuta ifrån.
Det ä
Quote from Funbeat user on 15 April 2010, 22:13Jo, jag spann vidare på Rickards resonemang att det var att jobba mot gravitationen att ha hög kadens pga bentyngd och benlängd
Min tanke var att när man lutar sig framåt så jobbar man mer MED gravitationen än om man är upprätt i sin hållning...Förstår
Jo, jag spann vidare på Rickards resonemang att det var att jobba mot gravitationen att ha hög kadens pga bentyngd och benlängd
Min tanke var att när man lutar sig framåt så jobbar man mer MED gravitationen än om man är upprätt i sin hållning...
Förstår
Quote from Funbeat user on 15 April 2010, 22:42Robert, jag tror inte jag förstår riktigt hur du menar.
Jag skulle säga att om man springer mer avslappnat så studsar man mindre, och man landar närmare kroppen, så man bromsar mindre, och på sätt jobbar man med gravitationen istället för mot den.
När m
Robert, jag tror inte jag förstår riktigt hur du menar.
Jag skulle säga att om man springer mer avslappnat så studsar man mindre, och man landar närmare kroppen, så man bromsar mindre, och på sätt jobbar man med gravitationen istället för mot den.
När m
Quote from Funbeat user on 16 April 2010, 07:31Det finns en utbredd tro att man behöver luta framåt när man springer. En del gör då detta genom att böja sig i midjan, vilket ger en dålig hållning.
Man lutar sig bara framåt när man vill accelerera eller om det är stark motvind. Vid konstant fart är vi
Det finns en utbredd tro att man behöver luta framåt när man springer. En del gör då detta genom att böja sig i midjan, vilket ger en dålig hållning.
Man lutar sig bara framåt när man vill accelerera eller om det är stark motvind. Vid konstant fart är vi