Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Klas,
Nej visst handlar det inte nödvändigtvis om att ha högre hastighet på benen, men per definition så måste man ha benen i ändlägena oftare.

Det ända sättet att få en pendel i ändlägena oftare är att korta längden på den (kortare ben) eller tillföra

Nej robert, jag menar inte att man skall jobba mot gravitationen, men den räcker inte till för att ge en pendel högre frekvens än dess egenfrekvens så man måste jobba med gravitationen.

Att landa på fötterna.

De flesta som springer långt och bra landar inte på fötterna:
De flyter fram.

Eliten som springer bättre landar dock även upp emot 100K.

Dock ej alla.

Ett ex. Världmästaren på 24H förra året Henrik Olsson:
Han flyyyyyyyyyyyyyter

Rickard, jag är tveksam till om benen pendlar av sig själva över huvud taget. När kroppen är i luften så påverkas hela kroppen lika av gravitatioen, och då pendlar inte benen av sig själva.

Fördelen med hög kadens är bl a att benen inte behöver "pendla"

K-G, har du länk till någon bra video med flyt?

Klas.
Nej.
Men då Henrik vann i Bergamo förra året så borde det finnas.

Skall efterforska.

Tillägg.
Skall träffa IAU - Internationella ultraförbundet 11:e maj.
Om jag nu inte hittar något själv.

"Rickard, jag är tveksam till om benen pendlar av sig själva över huvud taget. "

Ett ben kan mycket väl liknas med en pendel och så fort masscentrum för benet inte sammafaller med lodlinjen där där benet fäster i kroppen (skrevet) så vill benet pendla av

Vissa hävdar att den utsträckta höftböjarens tillbakafjädring har en betydande funktion i löpning. I så fall är det ju ingen fritt pendlande rörelse.

Om hastigheten skall vara densamma men steglängden kortare, så måste frekvensen öka. Hastighet=steglängd x steg/min.

Gravitationen påverkar kroppen hela tiden, inte bara när man är i luften. Att falla framåt ger då en framåtdrivande rörelse eftersom man

Stig.

Är gammal, så det uttrycket fanns förr.

Man springer med tårna pekande utåt.
Det ser inte bra ut, men det fungerar suveränt.

Emil Zatopek.
Alberto Salazar,
hade båda en urusel löpteknik.
Lik förbannat så var de bäst i världen när det begav sig.