Quote from Funbeat user on 16 April 2010, 11:53Lite filosoferande kring denna tråd.
Tes - antites - syntes.
Man kan likna vissa löpare vid konstnärer. Från början naiva och springer för att de älskar att springa. Sedan uppmärksammar de olika teorier om teknik, kost och träningslära. De testar, anamm
Lite filosoferande kring denna tråd.
Tes - antites - syntes.
Man kan likna vissa löpare vid konstnärer. Från början naiva och springer för att de älskar att springa. Sedan uppmärksammar de olika teorier om teknik, kost och träningslära. De testar, anamm
Quote from Funbeat user on 16 April 2010, 12:22Jag vill nog mena att pendelliknelsen nog är tillräckligt relevant för det jag försökte säga i och med att över och underben inte rör sig runt en fri led som hos en dubbelpendel utan en led kontrollerad av muskler runt knät så är nog enkelpendeln mer rel
Jag vill nog mena att pendelliknelsen nog är tillräckligt relevant för det jag försökte säga i och med att över och underben inte rör sig runt en fri led som hos en dubbelpendel utan en led kontrollerad av muskler runt knät så är nog enkelpendeln mer rel
Quote from Funbeat user on 16 April 2010, 12:42Stig,
Det finns många som säger att man bör sikta på att hålla en hög frekvens både i snabba och långsamma farter och variera farten främst med hjälp av steglängden.Med min massa är jag benägen att hålla med men att stegra frekvensen för fort är nog en
Stig,
Det finns många som säger att man bör sikta på att hålla en hög frekvens både i snabba och långsamma farter och variera farten främst med hjälp av steglängden.
Med min massa är jag benägen att hålla med men att stegra frekvensen för fort är nog en
Quote from Funbeat user on 16 April 2010, 12:42Jag vände mig mot att påstå att det inte är en pendel, det finns många sorters pendlar.
Sedan kan vi inte som i mekanikböckerna tala om de "vanliga" fritt rörliga, friktionsfria lederna, utan om olika bromsande och accelererande moment i lederna. Troligen
Jag vände mig mot att påstå att det inte är en pendel, det finns många sorters pendlar.
Sedan kan vi inte som i mekanikböckerna tala om de "vanliga" fritt rörliga, friktionsfria lederna, utan om olika bromsande och accelererande moment i lederna. Troligen
Quote from Funbeat user on 16 April 2010, 12:48Vad händer med pendeln om en moraklocka faller? Pendeleffekten uppstår därför att fästpunkten är stilla. Dessutom ökar löparen amplituden med sina muskler när kadensen är låg. Det kan säkert finnas en viss pendeleffekt, men jag tror det är svårt att argum
Vad händer med pendeln om en moraklocka faller? Pendeleffekten uppstår därför att fästpunkten är stilla. Dessutom ökar löparen amplituden med sina muskler när kadensen är låg. Det kan säkert finnas en viss pendeleffekt, men jag tror det är svårt att argum
Quote from Funbeat user on 16 April 2010, 12:55Stig, när vi säger att man inte ska luta kroppen framåt (annat än pga luftmotståndet), så pratar vi om överkroppen. Självklart faller kroppen framåt, vilket ger oss kraft framåt, men det fallet sker mellan foten och höften. Det styr vi inte över. Om man l
Stig, när vi säger att man inte ska luta kroppen framåt (annat än pga luftmotståndet), så pratar vi om överkroppen. Självklart faller kroppen framåt, vilket ger oss kraft framåt, men det fallet sker mellan foten och höften. Det styr vi inte över. Om man l
Quote from Funbeat user on 16 April 2010, 12:58Klockan som faller är ett pendelsystem som faller, två rörelser, en pendelrörelse och en fallrörelse. Tänk på svängningar/vibrationer i ja vad som helst som rör sig. En bil, cykel, tåg, flygplan ...
Klockan som faller är ett pendelsystem som faller, två rörelser, en pendelrörelse och en fallrörelse. Tänk på svängningar/vibrationer i ja vad som helst som rör sig. En bil, cykel, tåg, flygplan ...
Quote from Jonny Persson on 16 April 2010, 13:00Lars: Fint skrivet!
Robert: Det har absolut inte något med att göra att det skulle vara bättre förr, även om det just i svensk löpning var bättre förr. På allt från medeldistans upp till maraton. I en tid då det inte fanns lika mycket kunskap.
Det intre
Lars: Fint skrivet!
Robert: Det har absolut inte något med att göra att det skulle vara bättre förr, även om det just i svensk löpning var bättre förr. På allt från medeldistans upp till maraton. I en tid då det inte fanns lika mycket kunskap.
Det intre
Quote from Funbeat user on 16 April 2010, 13:01Lars Klippmark, håller med dig till 100%. Är nog inne i slutet av testfasen just nu, och börjar inse att ju mindre man tänker desto bättre blir det nog, ändå. Men man måste ju får testa, och vissa lämnar nog aldrig "tänkarstadiet".
Lars Klippmark, håller med dig till 100%. Är nog inne i slutet av testfasen just nu, och börjar inse att ju mindre man tänker desto bättre blir det nog, ändå. Men man måste ju får testa, och vissa lämnar nog aldrig "tänkarstadiet".
Quote from Funbeat user on 16 April 2010, 13:06Lars. Görfint skrivet.
Hade förmånen att träna med snubbar som kutade marathon under 2:30.
Rune Larsson - 2:18.De höll prattempo - jag försökte, men de hängde aldrig av mig.
Lyssnade, läste Springtime - vilken fantastisk tidning för löpare,
jag läste n
Lars. Görfint skrivet.
Hade förmånen att träna med snubbar som kutade marathon under 2:30.
Rune Larsson - 2:18.
De höll prattempo - jag försökte, men de hängde aldrig av mig.
Lyssnade, läste Springtime - vilken fantastisk tidning för löpare,
jag läste n