Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

K-G: "2. Läsa teorier så hjärncellerna går tittikors."

Just den punkten är extra intressant eftersom det finns många "vedertagna" teorier som inte verkar ha stöd från någon forskning. T ex att tjockskor skyddar mot skador, eller att nerjogging är bra.

Att ifrågasätta teorier experter (och nördar 😉 ) ingår som en del i punk 4 som jag väljer att tolka KG

Vaddå elektronik? Svängningslära??
Fast jag kommer onekligen att tänka på den skojiga gamla serien om när e-osquar fått sommarjobb på MacDonalds och får besök av m-osquar som fått sommarjobb på Saab ... med att skriva programvara till Gripen ...

Richard.
Borde lagt till punkt 5 som givetvis har funnits sedan barnsben.

5. Ifrågasätta sig själv.

PS. Mina föräldrar lärde oss barn att ifrågasätta allt.
Undvika att ta saker för givna.

Det heter väl ändå FREKVENS när det handlar om löpning. Kadens hör till cyklingens värld.

Kadens har inget med cykling att göra;), den kommer från musikens värld:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kadens

Bodediagram i all ära, men jag har en konkret fundering och det gäller löpning i låg hastighet (6:30 min/km). "Ska" man springa på framfötterna då också?

I måndags sprang jag 11,4km i 6:30-tempo och fick ont i knäet. Kanske borde jag inte fullföljt pass

Fotisättning har egentligen inget med hastighet att göra. Du ska använda samma stegfrekvens och fotisättning oavsett fart. Även om frekvensen tenderar att gå ned och stegen blir korta, mer trippande, vid låg fart.

"Även om frekvensen tenderar att gå ned och stegen blir korta, mer trippande, vid låg fart."

Och då får man Plantar Fasciit. Been there, done that. And still doing...(#)

De enda gångerna jag, naturligt, hamnar på framfoten är när jag kör backar i högt t

Att gå är en teknik, att springa en annan. En del går fortare än vad jag springer långsamt, men vi har inte samma teknik.