Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Antagligen. Jag ville bara visa att det där "trippandet" som Du pratar om, kan kosta mer än det smakar. Länge. (#)

Mattias, ska vi tolka dig som att du sprang på framfoten långsamt när du fick ont i knät?

Jag antar att det bara var så att du sprang långsamt med låg stegfrekvens. Att jag själv började intressera mig för teknik berodde på att jag ofelbart fick problem

Det intressanta i kråksången är att jag inte tänkte öht hur jag satte ner foten när det begav sig. Det bara blev det löpsteget. Och så fick jag skit för det. (#)

Jag funderar aldrig på hur jag sätter ner fötterna. Jag bara springer. Oavsett underlag. Min

Det var en diskussion på FB som fick mig att börja springa på framfötterna och nu gör jag det utan att tänka. När jag tittar i min träningsdagbok är det de pass där jag konstant hållt 6:30-fart (eller därikring) som jag fått problem.

Klas, jag ger det e

Sylvia, varför ändrades löpsteget och på vilket sätt ändrades det, som sedan ledde till att du fick plantar fasciit?

Klas, jag avskyr löpband. Samtidigt som jag älskar att springa ute. Vädret ska vara ruskigt ruggigt för att jag ska välja löpband på mina distanspass.

Varför? När snön kom så förlade jag de allra flesta passen utomhus. Dumt nog! Mitt löpsteg ändrades så

Jag fick rejäla problem med undersida fot efter sandlöpning i somras. Det tolkade dock inte jag som att det berodde på framfotslandning i sig, utan mer för att fötterna fick jobba hårdare än normalt i det lösa underlaget och att de inte var speciellt avsl

Äntligen nån som känner igen sig i mitt "problem". Som förvisso blir bättre och bättre...

Jag tror också att det berodde på underlaget. Men även på löpsteget, då jag inte är van vid det. Plantarsenan frestas ju betydligt mer vid framfotslöpning än vid hä

Klart att det påverkar andra muskler. Lite samma som när man har kört "fis"fart länge och seda börjar med tempo.
När jag började med framfota så fick hamstrings en annan belastning. Gick då hos en massör som skrattade åt mig och sa att nu så börjar du att

Sylvia, det låter som en rimlig förklaring. Om man ändrar mycket på löpsteget så kan man överanstränga ovana muskler och senor om man inte sänker träningsdosen rejält. I snömodd o dyl är det stor risk att man dessutom spänner sig, vilket ökar risken väldi