Quote from Funbeat user on 16 April 2010, 13:12Lingling, om en motor drev pendeln så skulle den förstås fortsätta pendla, men gravitationen kan inte fortsätta driva pendeln när hela klockan faller.
Lingling, om en motor drev pendeln så skulle den förstås fortsätta pendla, men gravitationen kan inte fortsätta driva pendeln när hela klockan faller.
Quote from Funbeat user on 16 April 2010, 13:13Håller med Klas om lutandet av framkroppen. Stolt och upprät ska känslan vara. Sedan kommer ändå tyngdpunkten rätt då landningen sker under kroppen.
Det som är negativt med att luta överkroppen frammåt är att landningen sker på hälen och tenderar att bli
Håller med Klas om lutandet av framkroppen. Stolt och upprät ska känslan vara. Sedan kommer ändå tyngdpunkten rätt då landningen sker under kroppen.
Det som är negativt med att luta överkroppen frammåt är att landningen sker på hälen och tenderar att bli
Quote from Funbeat user on 16 April 2010, 13:54Jag vill mena att problemet med pendelliknelse nog behöver svaras på av en biomekaniker (finns det nån sån här?) Det finns många komplikationer; kroppens rörelsemängd kan nog vara viktig, eftersom "pendeln" inte rör sig fritt utan då och då får kontakt me
Jag vill mena att problemet med pendelliknelse nog behöver svaras på av en biomekaniker (finns det nån sån här?) Det finns många komplikationer; kroppens rörelsemängd kan nog vara viktig, eftersom "pendeln" inte rör sig fritt utan då och då får kontakt me
Quote from Funbeat user on 16 April 2010, 14:52Gamla klassiska 2pi roten ur pendellängden delat med g är bara renodlat i ett system utan fjädrar, friktion, dämpare och andra moment, helt glatta leder är inget som existerar utanför "den ideala verkligheten". Utan en fjäder som knuffar till klockan skul
Gamla klassiska 2pi roten ur pendellängden delat med g är bara renodlat i ett system utan fjädrar, friktion, dämpare och andra moment, helt glatta leder är inget som existerar utanför "den ideala verkligheten". Utan en fjäder som knuffar till klockan skul
Quote from Funbeat user on 16 April 2010, 14:54hmm... vad teknisk diskussionen blev nu då...
tack Klas för din kunskap i ämnet, tror jag "ointresserar" tråden nu...
hmm... vad teknisk diskussionen blev nu då...
tack Klas för din kunskap i ämnet, tror jag "ointresserar" tråden nu...
Quote from Funbeat user on 16 April 2010, 19:47För de fysikintresserade: ja det finns en egenfrekvens även i ett dämpat system, men om dämpningen är stark behöver inte responsen på den drivande frekvensen bero särskilt starkt på resonansfrekvensen.
För de fysikintresserade: ja det finns en egenfrekvens även i ett dämpat system, men om dämpningen är stark behöver inte responsen på den drivande frekvensen bero särskilt starkt på resonansfrekvensen.
Quote from Funbeat user on 16 April 2010, 20:16Sorry att vi kapade tråden, men det är ganska kul att nörda ner sig lite ibland. Och på en lite seriös ton: löpning är som många andra problem mycket mer komplicerade än vad man i förstone kan tro, om man vill förstå det i grunden. Därför kan man också va
Sorry att vi kapade tråden, men det är ganska kul att nörda ner sig lite ibland. Och på en lite seriös ton: löpning är som många andra problem mycket mer komplicerade än vad man i förstone kan tro, om man vill förstå det i grunden. Därför kan man också va
Quote from Funbeat user on 16 April 2010, 20:21Ingen fara Tomas, det är säkert många elektroingenjörer mer än du och jag som tycker det är kul :-), sedan blir jag lite provocerad när någon kallar något jag tycker är roligt för konst och vill då dra det åt andra hållet 😉
Ingen fara Tomas, det är säkert många elektroingenjörer mer än du och jag som tycker det är kul :-), sedan blir jag lite provocerad när någon kallar något jag tycker är roligt för konst och vill då dra det åt andra hållet 😉
Quote from Funbeat user on 16 April 2010, 20:26Tack Tomas.
Funbeat är dock ett öppet Forum, så lite vid sidan-diskussioner är väl OK.
Dock borde de nog bli korta och lättförståeliga för oss andra icke-fysiker eller vad man nu måste vara väldigt insatt i för att förstå.
De flesta som försöker är nog
Tack Tomas.
Funbeat är dock ett öppet Forum, så lite vid sidan-diskussioner är väl OK.
Dock borde de nog bli korta och lättförståeliga för oss andra icke-fysiker eller vad man nu måste vara väldigt insatt i för att förstå.
De flesta som försöker är nog
Quote from Funbeat user on 16 April 2010, 20:29word
word