Quote from Catharina Brattlin on 14 April 2010, 09:45Aha, OK, då förstod jag. 🙂
Hm, ja, det blev lite knasigt, ser jag nu. Men iaf, det fenomenet, att knäna ramlade inåt, upptäcktes vid bl a det testet - enbensknäböj framför spegel. Vilket tydde på svaga gluteusmuskler, ffa medius.
När jag springer pek
Aha, OK, då förstod jag. 🙂
Hm, ja, det blev lite knasigt, ser jag nu. Men iaf, det fenomenet, att knäna ramlade inåt, upptäcktes vid bl a det testet - enbensknäböj framför spegel. Vilket tydde på svaga gluteusmuskler, ffa medius.
När jag springer pek
Quote from Funbeat user on 14 April 2010, 10:19Vastus Medialis (inre lårmuskeln) sa naprapaten och ortopeden till mig att träna för att motverka att knät faller inåt. Den är dock svår att isolera så man får med resten av quadriceps på köpet men det är viktigt att se till att Medialis är aktiverad. Gär
Vastus Medialis (inre lårmuskeln) sa naprapaten och ortopeden till mig att träna för att motverka att knät faller inåt. Den är dock svår att isolera så man får med resten av quadriceps på köpet men det är viktigt att se till att Medialis är aktiverad. Gär
Quote from Funbeat user on 15 April 2010, 11:18Korta gluetus gör att fötterna vinklar ut, man går som charlie chaplin. Vilket gör att man normalt kompenserar för detta genom att vrida på foten vid varje steg för att foten skall peka rakt fram. Och detta skapar överbelastning i knät med ömmande utsida.
Korta gluetus gör att fötterna vinklar ut, man går som charlie chaplin. Vilket gör att man normalt kompenserar för detta genom att vrida på foten vid varje steg för att foten skall peka rakt fram. Och detta skapar överbelastning i knät med ömmande utsida.
Quote from Funbeat user on 15 April 2010, 11:19Artikel i SVT ang löpsteg och skor.
http://svt.se/2.22620/1.1963696/mot_varen_med_vassat_lopsteg
Artikel i SVT ang löpsteg och skor.
http://svt.se/2.22620/1.1963696/mot_varen_med_vassat_lopsteg
Quote from Funbeat user on 15 April 2010, 11:28Tror oxå att 180 spm (steg per minut)löser mycket skadeproblem. Var ute härom dagen och räknade och startade på upp till 195 spm men mot slutet av rundan (11 km) så låg jag på 180 spm.
Funderar på hur "för" hög spm påverkar skaderisken?
Någon som vet?
Tror oxå att 180 spm (steg per minut)löser mycket skadeproblem. Var ute härom dagen och räknade och startade på upp till 195 spm men mot slutet av rundan (11 km) så låg jag på 180 spm.
Funderar på hur "för" hög spm påverkar skaderisken?
Någon som vet?
Quote from Funbeat user on 15 April 2010, 11:31De påstår "minst" 180 steg i artikeln. Finns nog ingen risk med för många, det blir nog mer en praktisk övre gräns som är svår att hålla.
Benens längd borde ju påverka frekvensen, så olika personer borde ha olika frekvens som sin standard.
De påstår "minst" 180 steg i artikeln. Finns nog ingen risk med för många, det blir nog mer en praktisk övre gräns som är svår att hålla.
Benens längd borde ju påverka frekvensen, så olika personer borde ha olika frekvens som sin standard.
Quote from Funbeat user on 15 April 2010, 11:36Jo belängden borde påverka, men jag sprang i ganska moderat tempo med 195 spm. 5:15 tempo.
Tror du till och med att det blir lite löpskolningsträning att köra med hög spm? eller blir det tvärtom?
Känner mig lite förvillad om vad som är att föredra under
Jo belängden borde påverka, men jag sprang i ganska moderat tempo med 195 spm. 5:15 tempo.
Tror du till och med att det blir lite löpskolningsträning att köra med hög spm? eller blir det tvärtom?
Känner mig lite förvillad om vad som är att föredra under
Quote from Funbeat user on 15 April 2010, 11:45Jag tror på att överdriva rörelsen i början, för att träna in tekniken mer extremt. Sedan när man kör kommer detta vara en naturlig rörelse.
I ditt fall så sjönk frekvensen med tiden, och det är nog normalt när man blir trött. Så att träna med en hög fre
Jag tror på att överdriva rörelsen i början, för att träna in tekniken mer extremt. Sedan när man kör kommer detta vara en naturlig rörelse.
I ditt fall så sjönk frekvensen med tiden, och det är nog normalt när man blir trött. Så att träna med en hög fre
Quote from Funbeat user on 15 April 2010, 11:56brukar räkna 20 sekunder på plan mark.
Har kört framfota ett år snart och det börjar kännas avslappnat med 180 spm nu, men det är en stor omställning tycker jag...
brukar räkna 20 sekunder på plan mark.
Har kört framfota ett år snart och det börjar kännas avslappnat med 180 spm nu, men det är en stor omställning tycker jag...
Quote from Funbeat user on 15 April 2010, 12:15Har också börjat nyligen, frekvensen är det svåraste att få med sig.
Har också börjat nyligen, frekvensen är det svåraste att få med sig.