Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Men varför hitta jag inte denna tråden innan i dag... Suck... Ber om ursäkt för dubbeljobb.

Instämmer med Christer, som vi har väntat på att få diskutera definitionen av joggning en gång till!

I fråga om hur det var förr i tiden tror jag tvärt emot Stig, att joggning aldrig har varit långsammare än idag.

Pontus.
Bra synpunkt på ett blahaämne.

Tyvärr lär förflyttandet av fötter bara bli ännu långsammare i framtiden.

Vill man bli bra på att flytta fötter - spring så mycket du kan på det sätt som passar dig.

Jag lär förflytta mig patetiskt.
Var hamnar det

Det kommer in nya skribenter och vinklar på 2 månader. Jag följer slaviskt. Eller så kan man ointressantmarkera.

Det är väldigt tråkigt när de som i BBC-artikeln skriver att hälen inte ska röra marken. Det synsättet leder ofelbart till skador.

Om man har extremt bra teknik och springer fort, så kanske man kan hävda att hälen inte nuddar marken, men det är så fall e

En f.d. elitlöpare har förklarat för mig att såna kan springa upp till milen på framfoten - alltså utan hälisätt precis så som Klas förklarade. Det andra är framfotsisättning, vilket jag tolkar som ett kroppens eget sätt att dämpa impacten från landningen

Jag tycker inte att det är dötrist med olika teorier.
Tvärsom.

En egen upplevelse.
Var väldigt nyss på ett 10D lopp i Syd-Afrika.
Jag tog mig fram med allt från barfota - strumpor - strandsandaler - foppatofflor och slutligen New Balance skor som gått öv

Jag tror dämpningseffekten av att landa på framfoten är väldigt marginell när man springer. Det är inte som när man springer på stället med kraftigt markerad framfotsisättning. Även om man landar på framfoten i löpning, så kommer hälen väldigt snart i mar

Då lägger jag in den här bilden igen, som ett motbevis på påståendet att inga snabblöpare landar på hälen. Nu vann ju inte Goumri NYC Marathon 2008 utan blev bara tvåa, och han ligger inte ens på alla tiders topp-10-lista med sina 2.05.30 (11:e plats), vi

Det vore intressant att se honom på film. Svårt att dra slutsatser av en stillbild, särskilt när det bara är en. Här har han fortfarande inte landat, för det är skugga under hälen. Fotens vinkel ändras väldigt snabbt i det här läget.

Men jag kan säga att