Quote from Funbeat user on 10 April 2010, 15:29Jag ser två skäl att tro att det finns ett universalsteg. Det viktigaste skälet är att jag tror människan är konstruerad för att springa (bl a). Alla andra springande djur har så vitt jag vet universalsteg. Hos många arter kan man se att det finns olika s
Jag ser två skäl att tro att det finns ett universalsteg. Det viktigaste skälet är att jag tror människan är konstruerad för att springa (bl a). Alla andra springande djur har så vitt jag vet universalsteg. Hos många arter kan man se att det finns olika s
Quote from Jonny Persson on 10 April 2010, 15:37Klas: Ok, hur många har du videoanalyserat noggrannt? Har det varit ett stort urval av olika typer av löpare?
Med tanke på att vi faktiskt som individer kan se rätt olika ut med avseende på kroppsproportioner, muskler och rörlighet så tror jag inte att
Klas: Ok, hur många har du videoanalyserat noggrannt? Har det varit ett stort urval av olika typer av löpare?
Med tanke på att vi faktiskt som individer kan se rätt olika ut med avseende på kroppsproportioner, muskler och rörlighet så tror jag inte att
Quote from Funbeat user on 10 April 2010, 16:47Jag vet inte hur många jag har analyserat. Några hundra.
Alla människor har samma uppsättning muskler med exakt samma funktion. Rörelsen ser lite olika ut beroende på storleksförhållanden, men jag ser ingen anledning att man ska ha olika rörelsemönster,
Jag vet inte hur många jag har analyserat. Några hundra.
Alla människor har samma uppsättning muskler med exakt samma funktion. Rörelsen ser lite olika ut beroende på storleksförhållanden, men jag ser ingen anledning att man ska ha olika rörelsemönster,
Quote from Jonny Persson on 10 April 2010, 17:10En imponerande analysmängd för en enskild person. Frågan är då om det urval du analyserat är löpare som får en väldigt bra rörelse just för att dom har en kropp som i sig underlättar den optimala rörelsen?
Vi har samma uppsättning muskler. Men det kan va
En imponerande analysmängd för en enskild person. Frågan är då om det urval du analyserat är löpare som får en väldigt bra rörelse just för att dom har en kropp som i sig underlättar den optimala rörelsen?
Vi har samma uppsättning muskler. Men det kan va
Quote from Funbeat user on 10 April 2010, 17:27Det finns ingen som förespråkar att man ska röra sig på exakt samma sätt, t ex att en kroppsdel ska röra sig i en viss exakt bana. Det finns definitivt variation där, bara mellan höger och vänster ben. Men rörelsemönstret, dvs vilka rörelser som sker och
Det finns ingen som förespråkar att man ska röra sig på exakt samma sätt, t ex att en kroppsdel ska röra sig i en viss exakt bana. Det finns definitivt variation där, bara mellan höger och vänster ben. Men rörelsemönstret, dvs vilka rörelser som sker och
Quote from Jonny Persson on 10 April 2010, 17:30Ok. Att dom ska ske i rätt sekvens säger jag inte emot.
Styrka, smidighet och balans skulle jag vilja säga. Har du inte balansen kommer du att lägga onödig energi och muskelanspänning i fel muskler för att hålla balansen. Och antagligen få onödigt lång m
Ok. Att dom ska ske i rätt sekvens säger jag inte emot.
Styrka, smidighet och balans skulle jag vilja säga. Har du inte balansen kommer du att lägga onödig energi och muskelanspänning i fel muskler för att hålla balansen. Och antagligen få onödigt lång m
Quote from Funbeat user on 10 April 2010, 19:09Mycket intressant diskussion. 🙂
Mycket intressant diskussion. 🙂
Quote from Funbeat user on 10 April 2010, 21:14Mackan; det finns förmodligen en teknik i löpning som är den mest optimala för alla människor. Sedan kommer varje människa ha sin egen stil, beroende på individuell skillnad.
Tittar man på friidrott tex så ser man att tekniken är densamma, men stilarna o
Mackan; det finns förmodligen en teknik i löpning som är den mest optimala för alla människor. Sedan kommer varje människa ha sin egen stil, beroende på individuell skillnad.
Tittar man på friidrott tex så ser man att tekniken är densamma, men stilarna o
Quote from Funbeat user on 10 April 2010, 23:50Marcus, jag håller med om balansen. Jag tror man kan säga alla egentligen har i princip samma teknik. Det handlar mer om att förbättra vissa parametrar, springa mer avslappnat, dra fram bakbenet tidigare, landa närmare kroppen, kortare markkontakt, mindre
Marcus, jag håller med om balansen. Jag tror man kan säga alla egentligen har i princip samma teknik. Det handlar mer om att förbättra vissa parametrar, springa mer avslappnat, dra fram bakbenet tidigare, landa närmare kroppen, kortare markkontakt, mindre
Quote from Funbeat user on 11 April 2010, 18:47Var ute på ett långpass idag och tänkte då just på att inte tänka så jävla mycket på HUR jag satte ner fötterna. Men fullt fokus på kadensen på samma sätt som jag haft kontinuerligt under det senaste halvåret. ~ 90-95 under minst 90% av tiden.
Facit blev
Var ute på ett långpass idag och tänkte då just på att inte tänka så jävla mycket på HUR jag satte ner fötterna. Men fullt fokus på kadensen på samma sätt som jag haft kontinuerligt under det senaste halvåret. ~ 90-95 under minst 90% av tiden.
Facit blev