Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Klas, jag tror att många när de försöker springa fortare ökar steglängden framför att öka frekvensen.
Därav skadorna och förslitningar, foten hamnar för långt fram.

Och enligt barfota-teorin så är hög kadens en av de viktigaste sakerna att ta till sig, p

Lars, löphastigheten ger bättre isättning om man ökar hastigheten genom att öka stegfrekvensen.

Man kan ha hög stegfrekvens även när man springer långsamt, och då blir det ingen större skillnad på isättningen.

Absolut, man ska ha hög frekvens. Det är bara det att man normalt bara ökar steglängden, inte frekvensen, vid övergång mellan gång till löpning.

Kan inte se någon motsättning mellan POSE och barfota-teknik. I videoklippet springer många med POSE i VFF (

OK. Teorin bygger alltså på, om jag förstått saken rätt, att det löpekonomiskt endast finns ett bra sätt att landa på, oavsett hastighet.

Min egen känsla är att jag övergår från en löpning längre bak på foten (tror inte jag landar med sträckt ben på häl

Lars: Det är just teorier och inget annat. Praktiskt så kan det komma in andra parametrar och ställa till det.

Ansträngning är en vanesak. Man går ju i vanliga skor med klack normalt sett, då tränas inte vaden på samma sätt som man går barfota.

Sedan är mycket mode och tyckande. Om någon påstår att man ska ha mjuka klackar så kommer folk fråga efter detta, och ti

Stig: Och det roliga är att vad som är rätt för mig är inte nödvändigtvis rätt för dig. Vi är individer.

Det jag beskriver baseras på videoanalys och inte bara på teori.

Den klart största parametern är stegfrekvens. Men på marginalen finns det skillnader i hastighet också. Om man sätter ned foten geometriskt på samma avstånd från kroppen, så blir det kortar

Tack för svaret. Klas - du verkar ha studerat fenomenet fotisättning på ett seriöst sätt och för fram intressanta fakta, helt klart.

Jag är ändå (vilket kanske märks) skeptisk till lanseringen av ett universalsteg som ska passa alla löpare under alla fö

Lars, jag håller helt med om att beskrivningen av skobranschen som en konspiration är helt fel. Det är inte de som har hittat på att fötterna behöver stöd. Det fick jag lära mig på 60-talet när jag var barn. "Du är plattfot och behöver inlägg". Mjuka sågs