Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Kanske inte hälisättning men det finns en film med Gebresallasi på Youtube där man ser hur han tokpronerar:

Med mina 100kilo så är jag tvungen att koncentrera mig på att hålla ihop stortårna för att håla överpro

På tal om pronation och framfotalöpning, så hade Christopher McDougall ett intressant påstående (plockat ur minnet):

Det blir en skillnad hur foten fungerar vid pronation när man jämför en hällöpare med en framfotalöpare. Framfotalöparen landar ju med fr

"Att lyfta upp tårna sådär som han gör på bilden skulle få mig att stumna i framsidan av smalbenen ganska snart."

Som hällöpare har man (oftast?) välutvecklad muskulatur på framsidan av smalbenet, och därför klarar man av att lyfta framfoten så. Jag har

På posetech-forumet brukar de säga så här -
Man ska inte ha tyngden _på_ framfoten, man ska ha tyngden _över_ framfoten.

Problemet jag får när jag inte håller in framfötterna (stortårna ihop), vrider ut foten och därmed överpronerar (och därtill springer med för låg kadens) är att knät hamnar innanför foten och belastar insidan av knät (brukade få ont i muskelfästet på ins

Richard, det där med känningar av plantar fasciit vid framfotslöpning känner jag igen. Det har väl skrämt mig lite kanske? (#)

Det där Du säger, att knät hamnar innanför foten, låter intressant. Har Du provat att göra enbenta knäböj/utfall framför en spe

Nej knäna vill snarare åka utåt.

Är inte löparknä på utsidan, runt muskelfästet till sätesmuskeln?

Jag hade sådant problem för många år sedan, men min uppfattning var att det var strechning av korta muskler i baken och baklår som hjälpte mig där.

OK, läste kanske tokigt?

"...att knät hamnar innanför foten. Tolkade jag som att knäna faller inåt. Tvärtom borde väl bli "utanför foten"?

Jo, det är riktigt ang löparknä=knäts utsida, men senan blev ju stram då den hela tiden drogs snett inåt istf att

Vad bra att det löste sig för dig också (t+).

För att klargöra:
När jag springer tungt och överproneraer tenderar knät falla in, men när jag gör knäböj utfall tenderar det falla ut (om något).

Om knät tenderar falla in pga foten pekar ut så är det väl muskler uppifrån låret som fäster på underbenets insida som motverkar, en muskel som fäster under knät på utsidan av underbenets övre del skulle väl bara förstärka innåtfallet om den spändes?