Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningGlykogen och morgonlöpning...
You need to log in to create posts and topics.

Tack alla! 🙂
Mycket intressant och lärorikt. Här är hur jag tolkar tråden, från mitt perspektiv

Att köra typ 45-60 minter verkar inte vara nåt att fundera på. Det man har "i sig" räcker väl.

Att köra mer än nånstans mellan 2-2.5 timme kan vara jobbigt

Jag har nu kört två långpass (25 km) med mindre i magen, om någon skulle vara intresserad:

Förra helgen lät jag bli att ta banan/bar före, men började som vanligt dricka sportdryck efter ca 5 km. Kände nog ingen skilnad mot vanligt.

Denna helg lät jag i

Inspirerad av den här diskussionen så har jag testat att skippa sportdrycken även på långpass. Sprang 25 K förra söndagen på fastande mage, och 31 idag. Inga problem. Tricket verkar vara att springa tillräckligt långsamt, lågpuls. Men det beror säkert ock

Det går bra att springa rätt snabbt också om man är van. Jag har sprungit 30 km platt asfalt på träning under två timmar. Utan sportdryck eller vätska. Idag blev det 27 km terränglöpning på strax över två timmar utan att ha något med mig. Men eftersom jag

Intressant Jag ska själv utöka sträckan innan jag börjas sippa sportdryck ett par km varje vecka.

När du säger att du känner energibrist, hur uttrycker det sig? Typ matt? Eller annat?

Jag är nyfiken eftersom jag brukar bli stum ( "stapplande" ) i benen

Det är väl två processer som samverkar, den ena är utmattning av muskler, den andra är energibrist. Är man ovan, så blir musklerna utmattade före energibrist, och då hjälper knappast kolhydrater?

Energibrist (eller egentligen effektbrist) kan man hålla s

Magnus: Vilken exakt fart det motsvarar beror självklart på hur bra tränad man är, jag kanske borde lagt till att en del av de pass jag fixat utan att tillföra något är med för mig rätt hög ansträngning. Jag har kört många pass på över 25 km och 85% av ma

Jag har inte så mycket att bidra med egentligen mer än en länk som kanske kan vara intressant för ämnet?

http://nitrovegan.blogspot.com/2011/01/brinner-fettet-i-kolhydraternas-laga.html

Intressant Mackan.

Tibor, "När du säger att du känner energibrist, hur uttrycker det sig? Typ matt? Eller annat?"

Lite matt skulle jag säga. Visst blir benen lite stumma, men där ser jag inget samband med energitillförseln.

Hm, inser att jag nog har missat en löparerfarenhet. Det där har jag aldrig råkat ut för, så som Du Anders, beskriver det. "Väggen" låter hemsk! (#)