Quote from Funbeat user on 19 November 2011, 12:01Tack alla! 🙂
Mycket intressant och lärorikt. Här är hur jag tolkar tråden, från mitt perspektivAtt köra typ 45-60 minter verkar inte vara nåt att fundera på. Det man har "i sig" räcker väl.
Att köra mer än nånstans mellan 2-2.5 timme kan vara jobbigt
Tack alla! 🙂
Mycket intressant och lärorikt. Här är hur jag tolkar tråden, från mitt perspektiv
Att köra typ 45-60 minter verkar inte vara nåt att fundera på. Det man har "i sig" räcker väl.
Att köra mer än nånstans mellan 2-2.5 timme kan vara jobbigt
Quote from Funbeat user on 27 November 2011, 09:58Jag har nu kört två långpass (25 km) med mindre i magen, om någon skulle vara intresserad:
Förra helgen lät jag bli att ta banan/bar före, men började som vanligt dricka sportdryck efter ca 5 km. Kände nog ingen skilnad mot vanligt.
Denna helg lät jag i
Jag har nu kört två långpass (25 km) med mindre i magen, om någon skulle vara intresserad:
Förra helgen lät jag bli att ta banan/bar före, men började som vanligt dricka sportdryck efter ca 5 km. Kände nog ingen skilnad mot vanligt.
Denna helg lät jag i
Quote from Funbeat user on 27 November 2011, 18:03Inspirerad av den här diskussionen så har jag testat att skippa sportdrycken även på långpass. Sprang 25 K förra söndagen på fastande mage, och 31 idag. Inga problem. Tricket verkar vara att springa tillräckligt långsamt, lågpuls. Men det beror säkert ock
Inspirerad av den här diskussionen så har jag testat att skippa sportdrycken även på långpass. Sprang 25 K förra söndagen på fastande mage, och 31 idag. Inga problem. Tricket verkar vara att springa tillräckligt långsamt, lågpuls. Men det beror säkert ock
Quote from Jonny Persson on 27 November 2011, 18:08Det går bra att springa rätt snabbt också om man är van. Jag har sprungit 30 km platt asfalt på träning under två timmar. Utan sportdryck eller vätska. Idag blev det 27 km terränglöpning på strax över två timmar utan att ha något med mig. Men eftersom jag
Det går bra att springa rätt snabbt också om man är van. Jag har sprungit 30 km platt asfalt på träning under två timmar. Utan sportdryck eller vätska. Idag blev det 27 km terränglöpning på strax över två timmar utan att ha något med mig. Men eftersom jag
Quote from Funbeat user on 27 November 2011, 18:13Intressant Jag ska själv utöka sträckan innan jag börjas sippa sportdryck ett par km varje vecka.
När du säger att du känner energibrist, hur uttrycker det sig? Typ matt? Eller annat?
Jag är nyfiken eftersom jag brukar bli stum ( "stapplande" ) i benen
Intressant Jag ska själv utöka sträckan innan jag börjas sippa sportdryck ett par km varje vecka.
När du säger att du känner energibrist, hur uttrycker det sig? Typ matt? Eller annat?
Jag är nyfiken eftersom jag brukar bli stum ( "stapplande" ) i benen
Quote from Funbeat user on 27 November 2011, 19:27Det är väl två processer som samverkar, den ena är utmattning av muskler, den andra är energibrist. Är man ovan, så blir musklerna utmattade före energibrist, och då hjälper knappast kolhydrater?
Energibrist (eller egentligen effektbrist) kan man hålla s
Det är väl två processer som samverkar, den ena är utmattning av muskler, den andra är energibrist. Är man ovan, så blir musklerna utmattade före energibrist, och då hjälper knappast kolhydrater?
Energibrist (eller egentligen effektbrist) kan man hålla s
Quote from Jonny Persson on 27 November 2011, 19:35Magnus: Vilken exakt fart det motsvarar beror självklart på hur bra tränad man är, jag kanske borde lagt till att en del av de pass jag fixat utan att tillföra något är med för mig rätt hög ansträngning. Jag har kört många pass på över 25 km och 85% av ma
Magnus: Vilken exakt fart det motsvarar beror självklart på hur bra tränad man är, jag kanske borde lagt till att en del av de pass jag fixat utan att tillföra något är med för mig rätt hög ansträngning. Jag har kört många pass på över 25 km och 85% av ma
Quote from Funbeat user on 27 November 2011, 20:40Jag har inte så mycket att bidra med egentligen mer än en länk som kanske kan vara intressant för ämnet?
http://nitrovegan.blogspot.com/2011/01/brinner-fettet-i-kolhydraternas-laga.html
Jag har inte så mycket att bidra med egentligen mer än en länk som kanske kan vara intressant för ämnet?
http://nitrovegan.blogspot.com/2011/01/brinner-fettet-i-kolhydraternas-laga.html
Quote from Funbeat user on 27 November 2011, 21:15Intressant Mackan.
Tibor, "När du säger att du känner energibrist, hur uttrycker det sig? Typ matt? Eller annat?"
Lite matt skulle jag säga. Visst blir benen lite stumma, men där ser jag inget samband med energitillförseln.
Intressant Mackan.
Tibor, "När du säger att du känner energibrist, hur uttrycker det sig? Typ matt? Eller annat?"
Lite matt skulle jag säga. Visst blir benen lite stumma, men där ser jag inget samband med energitillförseln.
Quote from Catharina Brattlin on 27 November 2011, 21:36Hm, inser att jag nog har missat en löparerfarenhet. Det där har jag aldrig råkat ut för, så som Du Anders, beskriver det. "Väggen" låter hemsk! (#)
Hm, inser att jag nog har missat en löparerfarenhet. Det där har jag aldrig råkat ut för, så som Du Anders, beskriver det. "Väggen" låter hemsk! (#)