Quote from Funbeat user on 10 January 2012, 11:00Tänkte ge en uppdatering, hur det gått för mig senaste månaderna med att träna fastande på mitt långpass.
Mitt helgpass är 25.3 km, runt 2 timmar och 20 minuter. Det gör ca 5:30 min/km. (På milen har jag ett tempo runt 4:35,en bra dag).
Jag tog tidigt b
Tänkte ge en uppdatering, hur det gått för mig senaste månaderna med att träna fastande på mitt långpass.
Mitt helgpass är 25.3 km, runt 2 timmar och 20 minuter. Det gör ca 5:30 min/km. (På milen har jag ett tempo runt 4:35,en bra dag).
Jag tog tidigt b
Quote from Jonny Persson on 10 January 2012, 11:06Tibor: Det som brukar fungera bra är att när du börjar närma dig tävling så kan du även börja vänja dig vid att dricka sportdryck. Helst då den sportdryck som används för aktuellt lopp.
Tibor: Det som brukar fungera bra är att när du börjar närma dig tävling så kan du även börja vänja dig vid att dricka sportdryck. Helst då den sportdryck som används för aktuellt lopp.
Quote from Funbeat user on 10 January 2012, 11:11Det du dricker vid 22km hinner knappt(*) verka innan du är hemma, så hoppa du över det. Du kan även pröva att inte dricka alls, skönt att slippa mecket med vätska tycker jag.
(*) psykologisk effekt tillkommer 😉
Edit: Som Mackan, vänja sig vid sportdryc
Det du dricker vid 22km hinner knappt(*) verka innan du är hemma, så hoppa du över det. Du kan även pröva att inte dricka alls, skönt att slippa mecket med vätska tycker jag.
(*) psykologisk effekt tillkommer 😉
Edit: Som Mackan, vänja sig vid sportdryc
Quote from Funbeat user on 10 January 2012, 11:43Jag håller väl med Anders i stort men samtidigt är faran med att vägga för ofta att man börjar tycka träning och långpass är tråkiga för det är aldrig en trevlig upplevelse få lågt blodsocker med många km kvar att löpa. Efter att ha "väggat" 3 ggr på mina
Jag håller väl med Anders i stort men samtidigt är faran med att vägga för ofta att man börjar tycka träning och långpass är tråkiga för det är aldrig en trevlig upplevelse få lågt blodsocker med många km kvar att löpa. Efter att ha "väggat" 3 ggr på mina
Quote from Funbeat user on 10 January 2012, 12:04Jag håller helt med Peter P om att det inte får gå till överdrift så att man oroar sig lr upplever obehag.
Som mara-newbee vill jag komma åt fettförbränningen genom att tänja på gränserna och jag har ALLTID med mig russin & mobil utifall att. Och en extr
Jag håller helt med Peter P om att det inte får gå till överdrift så att man oroar sig lr upplever obehag.
Som mara-newbee vill jag komma åt fettförbränningen genom att tänja på gränserna och jag har ALLTID med mig russin & mobil utifall att. Och en extr
Quote from Funbeat user on 10 January 2012, 12:18När jag tävlar (Orientering) har jag med mig en bit dextrosol (alt. gel) i fickan och dricker aldrig sportdryck utan bara vatten vid vätskekontroller. Vanligtvis brukar jag ta den efter 60-70min när huvudet börjar bli trött eller av anledningen att bena b
När jag tävlar (Orientering) har jag med mig en bit dextrosol (alt. gel) i fickan och dricker aldrig sportdryck utan bara vatten vid vätskekontroller. Vanligtvis brukar jag ta den efter 60-70min när huvudet börjar bli trött eller av anledningen att bena b
Quote from Funbeat user on 11 January 2012, 15:38Anders: Är det inte helt enkelt så att du blivit snabbare på dina långpass och därmed hinner längre på samma tid än tidigare? Jag minns att Tim Noakes i Lore of Running hävdade att leverglykogenet räcker ungefär 2:15-2:30 oberoende av ansträngning och att
Anders: Är det inte helt enkelt så att du blivit snabbare på dina långpass och därmed hinner längre på samma tid än tidigare? Jag minns att Tim Noakes i Lore of Running hävdade att leverglykogenet räcker ungefär 2:15-2:30 oberoende av ansträngning och att
Quote from Funbeat user on 11 January 2012, 16:51Oj, många bra tips här! 🙂
Jo, jag har förstått att sportdryck på mitt ("lång") pass inte tillför något. Undrar lite hur länge man behöver vänja sig med sportdryck inför ett lopp? En månad (en gång i veckan). Två?
Är inte så förtjust i sportdryck efte
Oj, många bra tips här! 🙂
Jo, jag har förstått att sportdryck på mitt ("lång") pass inte tillför något. Undrar lite hur länge man behöver vänja sig med sportdryck inför ett lopp? En månad (en gång i veckan). Två?
Är inte så förtjust i sportdryck efte
Quote from Funbeat user on 11 January 2012, 17:16Jag har testat morgonlöpning så pass många gånger att jag vet att det fungerar för mig. Nyckeln till det är att plocka fram alla sakerna kvällen innan. Nåja, jag körde ca 45 minuter och tog det alltid lugnt i början...kroppen behövde en uppvärmning.
Anle
Jag har testat morgonlöpning så pass många gånger att jag vet att det fungerar för mig. Nyckeln till det är att plocka fram alla sakerna kvällen innan. Nåja, jag körde ca 45 minuter och tog det alltid lugnt i början...kroppen behövde en uppvärmning.
Anle
Quote from Funbeat user on 11 January 2012, 21:14Sedan den här diskussionen har jag fortsatt köra långpassen utan att ta med något, inte ens vatten. 3-4 timmar. Jag känner mig inte särskilt trött efteråt och märker ingen skillnad på återhämtningen. Men jag kör medvetet långsamt. Det vill jag ändå göra f
Sedan den här diskussionen har jag fortsatt köra långpassen utan att ta med något, inte ens vatten. 3-4 timmar. Jag känner mig inte särskilt trött efteråt och märker ingen skillnad på återhämtningen. Men jag kör medvetet långsamt. Det vill jag ändå göra f