Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningHjälp Jessie bli snabbare!
You need to log in to create posts and topics.

Transportspringning - förena nytta med nöje? Det ska jag göra idag.

Ett långt och långsamt pass i vacker miljö? Sånt är alltid skönt.

Ett kort och riktigt jävligt backpass? Verksamt och så blir du snabbt klar med det.

Fartlek? Om du är lagd åt det håll

Vad hände med Mackans grundidé om ett 5km-pass varannan dag?

Det beror ju på vad "gruvar sig" innebär men jag tror att det kan innebära att man laddar sig själv inför passet, vilket ju är bra. Jag är fortfarande lätt nervös inför mina lite mer ansträngande pass t.ex. nu när jag ska ut på ett intervallpass.

Spännan

Det är nog olika. Ju mer jag laddar för ett pass, desto sämre brukar det gå. Jag får så stora förväntningar på mig själv och spänner mig. Sticker jag bara ut, utan att fundera så mycket på det jag ska göra KAN det gå kanonbra. 🙂

För några år sedan testade jag en variant för att snabbt komma igång till ett millopp jag (i övermod) hade anmält mig till.

Tidigare hade jag alltid börjat direkt med pass på 45-60 minuter, med följden att jag fick ont i benen och fick vila flera dagar

Ja min tanke är att skapa vanan vid att träna och få in kontinuitet över en längre period. När kroppen och knoppen har vant sig vid att träna kan man börja slipa på detaljer om man gillar det.

Jag har nämnt det ett antal gånger men jag gjorde själv 2:51

Är det inte Lydiards grundidé att man först ska klara av att springa en timme om dan - med någon vilodag? Då handlade det väl om skolans löparlag som var ute och sprang alla mornar; Omsatt till vanlig åldrande motionär så är väl en halvtimme 3-4 dagar i v

Jag har ju uppfattat dig Mackan som att det viktigaste var att jag sprang varannan dag och eftersom jag själv misstänker att jag kan få tristessapatianfall om jag ska springa samma sträcka varje dag och inte variera tempot nämnvärt så har jag översatt det

Det är självklart jättebra att variera men det viktigaste är ATT göra det över en längre tid och att inte bli överentusiastisk och köra på med för hårda pass innan muskler, leder och ligament har vant sig.

Men som sagt, det viktigaste är ATT och inte VA

No worries Mackan. Att ta ut mig för hårt är inte min bästa gren ändåså. Jag lovar. Faktum är att jag är nästintill säker på att det är den största delen av problemet att jag är så kass på att våga ta i ordentligt ett helt pass. (H)