Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningHur fort springer man 5km?
You need to log in to create posts and topics.

Växjö är nog också lite kort. Nånstans kring 4,7 eller så (?)

Men spelar det någon roll? Om man sysslar med banlöpning är en sak men om man springer terränglopp så kan man ändå sällan jämföra tider mellan olika lopp beroende på olika underlag, kupering

Så sant Sara. Men när man som lopparrangör skriver ut längden på banan så kan man lika gärna skriva hur lång den faktiskt är istället för något annat! Skriv hellre 4,8 km om banan är 4768 meter än 5 km. En cykel- eller Garminäting räcker gott och väl i et

Ja det har du rätt i, Lena! Fast i just detta fallet har det nog något med varumärket att göra antar jag.

Det spelar stor roll!

Ett så grovt fel som 300m på en "5km-bana" gör faktiskt 1-2min på sluttiden, eller 15-25s/km! Olika underlag och kupering i olika lopp kommer ytterst sällan upp i så stora skillnader. Och de skillnader som finns kan man ju dessutom

Markus, jag tänkte mest på att det är ett rent motionslopp utan officiell tidtagning. Så statistiken blir ändå lite mellan tummen och pekfingret.

Men om vi nu tar Vårruset som exempel, tänk om någon ett halvår innan slagit vad med en kompis om denne kommer klara 30min eller ej. Sen passerar den 5km på 28,5min under loppet, men målet kommer först efter 5,3km och då har klockan hunnit upp i 30,5min.

Håller med Markus. Nu vet jag inte hur det var i Halmstad där jag sprang, men det känns ju helt klart inte så himla kul om man lyckas slå sin tid och sen visar det sig att det gjorde man inte alls eftersom loppet var för kort! Är det fem kilometer som gäl

Måste hålla med markus helt! Hellre att banan tom är längre än kortare..Visst det är ett motions lopp men det blir vad man gör det till,för min egen del så tar jag loppet på "allvar" och skall prestera på topp..(Min egen vinning skull..)
Känner mig nästan

Jag tror att det diffar en del på sträckan här i Umeå också. Är det någon som har varit i kontakt med Vårruset?

Jag är också av den bestämda åsikten att lopp ska vara av den längd som anges, jag var mycket besviken efter målgång i Blodomloppet Umeå i fjol våras men eftersom jag springer med GPS kunde jag snabbt konstatera att banan var 5,44km istf angivna 5, inte l