Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningHur viktig är löptekniken
You need to log in to create posts and topics.

Ett svar på KGs fråga om skador är kanske att folk i allmänhet har mindre vardagsmotion o väger mer. Alltså i sämre skick när de börjar löpträning. Har man cyklat eller gått långt till jobbet, kroppsarbete, spelat boll o busat utomhus med grannbarnen var

Här är en i mitt tycke bra tråd. Räkna på hur många gånger ordet löpteknik nämns.

http://jogg.se/Forum/Trad.aspx?subid=39706&sida=6

Åskar, det gissade jag också när jag hörde FBS.
Men efter att nu sprungit igenom hela plattan skulle jag snarare vilja säga fartlek.
Här finns dynamik. Tekniskt och snabbt som på The Sound of Perseverance med Death. Sludgeigt tungt och domedagsaktigt som

10+ till Illbatting men också 10-.

Även i denna tråd så kommer de superoptimistiska tålöparna till tals. De är emot allt också alkohol, så Illbatting passa dig.

Den supermisslyckade framfotatekniken?
Den började som tålöpning,
sedan framfot,
därefter m

Angående tråden jag refererade till.
Inlägg 54.
På 80-talet lades det nog ned av de som ville springa ej så mycken totaltid. Vi sprang. Vi förde en knapphändig träningsdagbok ( om någon ) + lyssnade på erfarna löpare. Sedan hade vi ju samkväm med öl ( de

Jag kör med lättöl 🙂

Oskar.
Vet ej hur gammal du är men jag drack min första jag tror det var en s.k. folköl 1988 50 år gammal. Då hade jag på 6 år hunnit med 80 marathonlopp.
1956 liftade jag runt Europa i 7 veckor. 18 år 1956 så var alkohol något obekant,
Alltnog så fick

Goatwhore - FSB var bra, har bara lite svårt att hitta någon som kan ta med sig en bergsprängare och springa bredvid. Jag vägrar linda in skallen i sladdar. GPS är kul, inget jag kollar på under själva rundan, men efter kan jag ju se om jag kutat rätt och

Det finns forskning på detta. Ett exempel är hur stegfrekvensen påverkar, se Jacob Gudiol: http://traningslara.se/battre-lopekonomi-med-hogre-stegfrekvens/

Om jag förstår det rätt så hade ovana löpare ofta för låg stegfrekvens, vilket motsvarade 3-5%.

S

Lars.
Tror du verkligen att ord som stegfrekvens betyder något för en lustlöpare.
Varför är det nu så fel att prata om hur fort man sprang, hur kul det var, hur trött jag blev, hur nöjd jag blev.

Jag tror inte en sekund på att vi blir bättre löpare av