Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningJag har anemi
You need to log in to create posts and topics.

Jag hatar blodpudding. Jag tar hellre Blutsaft för att få upp järnet.

Tommy

Jag kommer nog att testäta igen snart. Gillade det ju som barn. Med lingon
är det inte så dumt.
Tar av glasögonen så, ser jag inte innehållsförteckningen.

+ Lättlagat, billigt, järnrikt.

- Innehållsförteckningen 🙂

Bra att du fått rätsida på problemet Louise! Det är vettigt att kontrollera Hb- och ferritinvärde om man är orolig. Och det är inte vettigt att äta järntillskott i onödan. Från SOK:s position stand om kosttillkott för idrottare:

Om man inte vet om att i

Kan rekommendera blodpudding med keso och salladskrydda. Något som barnen lärt mig att äta, brukar ju vara tvärtom 😉

Har under många år behandlts varje månad för anemi. Jag får intravenösa järntillskott. Dessa tillskott gör att att jag hamnar strax under/nära normalvärde. Kroppen har en förmåga att vänja sig vid olika tillstånd. Jag har under visa perioder tränat mycket

vad bra louise, det gläder mig att du får ordning på problemet... men kom ihåg att anemi (blodbrist) alltid är ett symptom på något annat, så se till att du får hjälp med själva orsaken också! lycka till! 🙂

>kom ihåg att anemi (blodbrist) alltid är ett symptom på något annat
Alltid? Kan det inte bara orsakas av menstruation och/eller felaktig kost?

Det är inte säkert det hittas någon orsak.

Peter N: Det stämmer nog, det är inte smaken som påverkas, men enligt Rune är det sämre på att ge järntillskott m.m. om jag mindes rätt... Dessutom hade det något med uppladdningsenergi att göra.

Han rekommenderade blodpudding som ett av de bästa sätten

Jag vet inget om att Rune skulle ha rekommenderat blodpudding till löpare. Har iofs läst det, men jag har alltid ätit blodpudding även innan jag läste det. Det är mina egna tankar och det jag jobbar med som har gett mig insikt om att all blod-och inälvsma