Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningJulkalender för löpare
You need to log in to create posts and topics.

Angående mänskliga dofter i träningslokaler:

...lukten är inte så farlig, men de svider så i ögonen.

Svett består delvis av mineraler och spårämne så det kan säkert lukta.
Fast även stora adrenalinpåslag luktar ifall de utsöndras i svetten.

Annars är det vanligtvis bakteriernas avfall, som luktar i otvättade kläder.

Tvättar absolut mina kläder mellan varje träningspass. Antingen direkt eller så åker dom ner i tvättunnan och tvättas med första maskintvätten (tvättar en maskin i regel varannan dag). Ibland sköljer jag också upp dom för hand. Spelar ingen roll om dom lu

Kommer ihåg när man som junior, fopåll, glömde packa upp trunken med träningskläder och handduk och bara ryckte åt sig den två dagar senare och cyklade iväg till träningen.

Jag tvättar verkligen inte mina kläder efter varenda träningspass. Tvättar träningskläderna som jag använder på step-up och saker man tränar inomhus då dem börjar lukta, tränar jag inomhus känner jag ju av det.

Men spring/skidkläderna tvättar jag tilloc

Mitt primära luktproblem är den stora vindfleecejacka som jag använder som överdrag till och från rundan. Den har aldrig tvättats och luktar som det också. Övriga kläder kan få vara med både 10 och 15 gånger utan att det luktar alltför hemsk. Jag svettas

Jag brukar skölja ut käderna i handfatet mellan passen. Grovtvätt sker en gång i veckan.

Nadja, spring/skidkläderna är väl i funktionsmaterial?
Dom är ju i princip torra när man plockar dom ur tvättmaskinen.

Jag svettas kopiöst ur varenda por på hela kroppen och inte är jag väl särskilt ren heller när jag ger mig ut på rundan. Och om inte min svettlukt räcker så står ju vissa funktionskläder för en gräslig lukt. Vilket dock inte hindrar mig från att hänga/slä

Peter, njaa. Jag kan inget om funktionskläder och vet inte ens om jag har de ^^