Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningKadens och Löpning
You need to log in to create posts and topics.

Det är iallafall inget fel på Bolts kadens. Han hade väl 21 dubbelsteg på 9,69s...?

Var det inte OS-studion som konstaterade att han tog färre steg än tvåan och trean, de höll på med slow motion bilder och räknade steg och hade sig?

Han tar färre steg pga. att han har längre steglängd. Han springer dock på en klart kortare tid...

Ja, det är svårt att säga att Bolt gör fel som tar sina långa kliv, när det går så jäkla fort. Resultaten talar för sig själva 🙂

Det här har jag nämligen funderat en del på, jag vet inte hur långa steg jag tar eller vilken kadens jag har, fick det i våras till att jag sprang i min M-zon, "måttlig puls", med 150 steg/min, skulle alltså bli kadens 75 right?
Nu har jag hållit på med a

Hur gör man för att få Boltsteg(2-2½ m) med taxben?

Aha, Nu har jag läst på Fredrikas blogg; kul det där med stegfrekvenserna, det stämmer rätt väl med min beräkningar nämligen, att för att komma upp i tempo bör man ligga på 180-200 bpm (på forumet för träningsmusik undrade någon vad i friden jag ville ha

David, fråga Baron the Racing Dachshund*, klår bolten med noslängder på kortdistans. Så det hjälper inte att skylla på benlängden, men jag gissar att hans frekvens är lite högre.

*http://www.superrunning.com/run_baron.asp

Han kör bara korta distanser och med fyra ben!

Det klassiska mentala knepet att "springa på ägg" funkar. Äggen är okokta och man får inte krossa skalet på dem. Då tar man garanterat snabbare steg.