Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningLångpass
You need to log in to create posts and topics.

Fia-Lotta: Fråga Norskan som vann damernas på sthlm maran. Hon hade väl en träningsmängd på 35 MIL i veckan.

Om du sköter kosten och återställningen (sömn, vitaminer, äh du vet...) ska du inte tära på muskulaturen med ett långpass i veckan.

Fia-Lotta, jag har också hört det. Vilket ju är lite trist eftersom jag försöker bygga muskler i gymmet också. Men på nåt märkligt vis blir jag starkare hela tiden trots att jag kör rätt mycket konditionsträning i form av spinning och löpning också. Kansk

Jag hörde mycket om det där i slutet av 80-talet, mestadels av bodybuilders som inte orkade släpa sina broilerarslen i löpspåret.

Jag tror att Per Elmsäter eller Mela är kung/drottning på området men har för mig att om man sköter energiintagen i form av

Ok, got ya! 🙂

> Jag har hört att man bryter ner sina muskler om man ägnar sig för mycket åt långpasslöpninng! Stämmer det?

Nej, det stämmer inte alls. Om det vore på det sättet så skulle ju ultralöparna vara "rökta" men till skillnad från t.ex. marathonlöpare så är de

Jag håller med Fredrik. Se till att äta ordentligt efter ett långpass, och kör inte ben dagen efter. Som alltid, tänk på de tre benen: Träning, Mat, Vila, så länge man sköter alla tre så kommer man att utvecklas.

Alkohol under eller precis innan(konditionspass) (t-) ( fungerar bara för tex skyttar)
Alkohol(lite!) efter långa strapatser, sänker stressnivån och kroppen kan återhämta sig snabbare. (är antagligen inte politiskt korrekt(H))

Öl och även vin innehåller

Tack för lugnande svar! Jag fortsätter "pinna på" (H:)

Ett av Szalkais schema lägger ett kort, lätt 5km pass dagen efter långpasset ibland, fast jag begriper inte riktigt varför. Jag inbillade mig att man skulle vila, fast det kanske räknas som "nästan-vila" om man springer lite långsamt dagen efter?

Fast o

Är det inte det Per brukar kalla aktiv vila?