Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

"Varför inte bygga en solid kunskap om vad som faktiskt sker i ett löpsteg, vilka krafter som verkar i vilken riktning och varför, och därifrån ta den raka vägen till ett korrekt löpsteg?"

Exakt. Och då håller det inte att spekulera kring sina egna mekan

För mig som slitit ut knäleder gäller numera bara korta låga löpsteg, är mycket snälla mot knäna, för du vet väl vilken belastning varje ben/knä får då man springer, om inte så kommer du att häpna! Har du perfekta ben/knän så spring effektivt med långa o

Jag har inga åsikter om Pose i sig men tycker det är lite roligt då man skriver saker som:

"Men om man tänker sig en fart runt 15km/h på slät mark utan motvind, då finns det väldigt lite luftmotstånd. (Vid höga hastighetet, mycket motvind eller uppförsb

Roland, har du helt missat barfotalöpningstrenden?

Nej, Lars, men de kör knappast maxfart på alla löppass så deras löpsteg ser inte ut så hela tiden. Däremot kan jag tänka mig att de har hyggligt hög kadens även när de inte maxar.

@ Christer S: Uppenbarligen verkar i så fall även jag ha skolkat från ett större antal fysiklektioner. Förklara gärna vad du menar 🙂

Nej då Christer, det har jag inte gjort, jag springer på stället hemma på min spikmatta och det känns som jag får bätttre blodcirkulation. Men det som jag ivrigt kan rekommendera och är bra, är bakåtspring. Det stärker både ben och knän då belastningen bl

Jo Anders,

"Då finns det normalt väldigt lite motstånd man skall övervinna. Därmed behövs nästan inte något frånskjut för att hålla farten"

Problemet med att flytta kroppen framåt är att gravitationen hela tiden drar oss mot marken så för att komma fr

Hur kan man förklara att man rör sig framåt utan att använda nån kraft?
På Lars lät det som att man gjorde ett första frånskut (ung. som då man skjuter ut en båt från bryggan) och om det sen inte var nån motvind så gled man fram tills man satte ner fötter

Jag bemötte din sågning av påståendet "Då finns det normalt väldigt lite motstånd man skall övervinna. Därmed behövs nästan inte något frånskjut för att hålla farten!" som enligt min uppfattning och erfarenhet stämmer.

Ditt påstående "Hur kan man förklar