Quote from Funbeat user on 10 February 2010, 09:15Markus: därför att du förlänger markkontakten genom att skjuta ifrån. När du dessutom skriver "bakom kroppen" antyder du ju själv att du dessutom måste haft foten i backen under en betydande del av markfasen.
Markus: därför att du förlänger markkontakten genom att skjuta ifrån. När du dessutom skriver "bakom kroppen" antyder du ju själv att du dessutom måste haft foten i backen under en betydande del av markfasen.
Quote from Funbeat user on 10 February 2010, 09:22Sidospår (?): Är anledningen att man bör eftersträva kort markkontakt att man då utnyttjar mer elastiskt energi ur senorna?
(Med reservation för att jag kan vara så långt ute och cyklar att det blir pinsamt.)
Sidospår (?): Är anledningen att man bör eftersträva kort markkontakt att man då utnyttjar mer elastiskt energi ur senorna?
(Med reservation för att jag kan vara så långt ute och cyklar att det blir pinsamt.)
Quote from Funbeat user on 10 February 2010, 09:57"how do you train to reduce your ground contact time? Simple: You train to increase your stride power and leg stiffness and improve your biomechanics. The most basic way to add power to your stride is to regularly include some very fast running in your
"how do you train to reduce your ground contact time? Simple: You train to increase your stride power and leg stiffness and improve your biomechanics. The most basic way to add power to your stride is to regularly include some very fast running in your
Quote from Funbeat user on 10 February 2010, 10:19...and some plyometric training.
...and some plyometric training.
Quote from Funbeat user on 10 February 2010, 10:37Det där med att dra upp fötterna kan väl ses som ett pedagogiskt grepp, måhända. Ett enkelt sätt att få adepterna att utföra någorlunda bra isättning utan att behöva ingående förklaringsmodeller för fotvinklar och lårmuskelns anspänning bla bla bla. Skjut
Det där med att dra upp fötterna kan väl ses som ett pedagogiskt grepp, måhända. Ett enkelt sätt att få adepterna att utföra någorlunda bra isättning utan att behöva ingående förklaringsmodeller för fotvinklar och lårmuskelns anspänning bla bla bla. Skjut
Quote from Funbeat user on 10 February 2010, 10:48Det stämmer att markkontakten blir lite längre om man inte skyndar sig att dra upp fötterna från marken. Men vadå då, det är väl inget problem? Och markkontakten i sig ger knappast något imbromsande, jag förstår inte riktigt hur du tänker.
Precis som He
Det stämmer att markkontakten blir lite längre om man inte skyndar sig att dra upp fötterna från marken. Men vadå då, det är väl inget problem? Och markkontakten i sig ger knappast något imbromsande, jag förstår inte riktigt hur du tänker.
Precis som He
Quote from Funbeat user on 10 February 2010, 12:35Mmm. Folk som forskat i åratal på biomekanik har då inte mycket att säga till om mot de entusiastiska debattanterna på ett löparforum.
Men skämt åsido. För att återgå till diskussionens ursprungliga syfte så får jag än idag många meddelanden från folk so
Mmm. Folk som forskat i åratal på biomekanik har då inte mycket att säga till om mot de entusiastiska debattanterna på ett löparforum.
Men skämt åsido. För att återgå till diskussionens ursprungliga syfte så får jag än idag många meddelanden från folk so
Quote from Funbeat user on 10 February 2010, 12:55Jag har själv lagt om mitt löpsteg med liknande utgångspunkt om pose. Som jag skrev håller jag med om det mesta som förespråkas där. Kan väl inte påstå att skadorna blivit varken fler eller färre, eller att jag blivit en bättre löpare, men nog känns löpst
Jag har själv lagt om mitt löpsteg med liknande utgångspunkt om pose. Som jag skrev håller jag med om det mesta som förespråkas där. Kan väl inte påstå att skadorna blivit varken fler eller färre, eller att jag blivit en bättre löpare, men nog känns löpst
Quote from Funbeat user on 10 February 2010, 13:19"Fokus bör istället vara på att landa under kroppen snarare för framför. Thats it. Sen kommer övriga saker av sig självt"
Jag håller inte med här. Fokus skall vara på att få upp stegfrekvensen till ca 180. Då kommer man automatiskt att landa med foten un
"Fokus bör istället vara på att landa under kroppen snarare för framför. Thats it. Sen kommer övriga saker av sig självt"
Jag håller inte med här. Fokus skall vara på att få upp stegfrekvensen till ca 180. Då kommer man automatiskt att landa med foten un
Quote from Funbeat user on 10 February 2010, 13:27Också mycket diskussion om frånskjutet. Jag anser att man kan glömma det, och i stället koncentrera sig på att snabbt lyfta foten igen (som nämndes ovan för att effektivt återvinna energi).
Det är dock bra att träna stretchning så att benet kan sträckas
Också mycket diskussion om frånskjutet. Jag anser att man kan glömma det, och i stället koncentrera sig på att snabbt lyfta foten igen (som nämndes ovan för att effektivt återvinna energi).
Det är dock bra att träna stretchning så att benet kan sträckas