Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningLöpsteg
You need to log in to create posts and topics.

Jag håller verkligen med Stefan om att det är synd att den här i sak väldigt bra diskussionen ska degenerera till att handla om personangrepp. Löptekniktrådarna här brukar mest handla om spel mot ett mål, och det är jättebra att det äntligen blir en disku

Ja, som diskussion är denna mycket intressant. Som nybörjarlöpare, som jag är med hela 6 löprundor över milen bara än så länge, så har det gett mig en del att tänka på och en del förklaringar till varför kroppen känns som den känns vid en viss teknik. Jag

Erik, jag tycker det är väldigt intressant med diskussion och argumentation från olika håll. Men jag skulle önska mig lite mer saklig substans. Jag tycker du jagar spöken.

Ditt inlägg verkar bygga på grava missuppfattningar.
"Hälen har absolut inte i löp

Reflexion:

Självklart borde stilen/löptekniken även spela roll vid löpning. Det gör det vid simning, skidåkning, skridskoåkning osv... varför skulle det vara annorlunda med löpning?

Samtidigt så är det inget som säger att det finns en löpteknik som är b

Tycker också detta ämne är givande, och följer med intresse, då jag för egen del håller på att jobba upp träningsmängden, och denna gång vill jag göra det utan att stoppas av långvariga skador. Och en frågeställning som Erik hade som inte tagits upp av nå

Jag tror att det är stretching - så ser iaf jag ut då jag försöker nå tårna...

Hallå allihop!

Tänk att mina kära hälar kunde orsaka så mycket prat! 🙂

Till att börja med så var det ju faktiskt förslag på nya tekniker som jag efterfrågade i min tråd tidigare, så Fredrikas långa inlägg med bilder och allt var mycket intressant att

Henrik, principen är att om du sätter i foten framför kroppen måste du bromsa. Om foten sätts i under kroppen är det bara att öka farten - ingen broms! Dvs det behövs ingen stötdämpning.

Enkel jämförelse. Lek att du åker släplift och har en stav framför

Jag brukar tänka:
Hälisättning är som en bil med trekantiga däck, mellanfotslandning är som en bil med åttkantiga däck 🙂

Torbjörn, det där med att inte bromsa har jag klart för mig (numera). Förr var det nog mer att jag öht inte reflekterade över det så mycket. Frågan var väl snarare fotisättningen kontra knäts dämpande effekt.
Framfot i först => man får en stötdämpning vi