Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningLöpsteg
You need to log in to create posts and topics.

Henrik, det är omöjligt att sätta i hälen först rakt under kroppen... Försök!

Det är dessutom omöjligt att landa med vare sig rakt eller spänt ben. Ger automatiskt en mjukare fotisättning - mindre "duns" - mindre slitage. 🙂

Thomas:
Tänk inte "kortare steg" utan tänk "snabbare steg". Det hänger förvisso ihop men när det går fort blir det "snabba men ändå inte så korta" steg 😉

Det låter inte så bra att du blir trött i vaderna. Tänk på att INTE skjuta ifrån - bara lyfta foten

Dåligt tränade vadmusklar?

Jag läste att många som får ont i vaden/hälsenan sätter i foten för långt fram (på foten). Istället för mellanfot sätter de i framfoten. Det blir nog lätt så om man fokuserar på att springa utan att sätta i hälen. Bättre att fokusera på snabba steg och fo

Så här skriver Carl Borg, Crossfit Endurance-tränare som lär ut Pose-tekniken, på deras blogg:

To all those with calf sorness from attempting to Run Pose or have attended the cert and know whats up. When running, let the foot be relaxed, a Dorsiflexed fo

Om man landar rakt under kroppen med böjt knä, så blir det på framfoten. Det märker man om man springer avslappnat på stället och bara lyfter fötterna lätt.

Men det är ganska svårt att lära sig springa så, särskilt om man har skor. (Det är därför man hel

Jag är nybörjare på just löpning, har bara hållit på ett par år, och jag hade aldrig hört talas om Pose innan jag kom till FB.

När jag ville bli lite snabbare, när jag precis börjat springa, så googlade jag på löpsteg och tittade i olika forum. Jag pra

Det bästa är att man belastar hälen så lite som möjligt. Försök springa mer på framfoten. Det minskar risken att skada hälen och så får man ett snabbare löpsteg. Jag har haft stora problem med smärta i hälen. Vilket i stort sätt har försvunnit nu. Efter b

Glömde 2 saker!! 🙂

Dels att det är förstås kanon om någon enda blivit bra med hjälp av en korrigering av sitt löpsteg. Skador är ett skit.

Dels att jag har testat ändringar i löpsteg under träningsrundorna jag också, speciellt efter löpanalysen hos Gä