Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningLöpsteg
You need to log in to create posts and topics.

Linus, det finns tyvärr ingen kort och koncis beskrivning av Pose-tekniken.
Den bästa beskrivningen är Romanovs bok Triathlon techniques, men där beskrivs varje litet moment i ett eller flera kapitel, med betoning på hur man ska lära sig.

Det ligger i s

Linus, du ville ha referenser till anekdotiskt material. Jag har plöjt forums.posetech.com under lång tid och sett massor av vittnesmål. Men jag har inte samlat länkar.

Ta t ex http://www.posetech.com/services/lynnmcfadden.html
Jag har själv träffat henn

Linus, du undrade varför jag tycker det verkar logiskt att Pose-tekniken är mer effektiv.

1) Man utnyttjar gravitationen för att ta sig framåt och för att svänga benet framåt.
2) Man slösar inte energi på att försöka skjuta sig framåt (vilket bara resul

Erik, om man läser inläggen ovan så låter det ju faktiskt som om de som fått hälseneskador antagligen fått det pga det de kallar "active landing"...

Förresten, när du säger "mitt naturliga löpsteg", vad menar du med naturligt då? Hur vet du att det du ka

Erik,
det jag vänder mig mot är egentligen två saker:

1. Det naturliga löpsteget och att jag skulle känna min kropp bäst själv. Jag känner kanske just min kropps speciella egenheter bäst själv, men det finns gott om likheter mellan olika kroppar och när

Linus, du vill ha en referens som beskriver att Pose tillåter hälen att vara i marken.
Här är en:

http://www.posetech.com/training/archives/000120.html

Mitt intryck är att Pose-metoden från början har haft mer betoning på att hälen inte ska snudda mark

Jag tror de flesta på det här forumet totalt har missuppfattat hur man enklast och snabbast blir en bättre löpare! Vad ni ska göra är att titta på hur världens bästa kvinnliga marathonlöpare springer, d v s Paula Radcliffe.

Det är huvudrörelsen som är d

Stefan, om du kan slappna av i nackpartiet lika bra som Paula kanske du också kan springa fortare?! Det ser iofs galet ut men jag tror som sagt att hon bara är duktig på att slappna av i muskler som man inte behöver spänna!

Under dagens cykelpass funderade jag lite på följande:

"För att springa effektivt så ska man även följa den andra punkterna som jag beskrev.
Särskilt det rena hamstringlyftet är svårt att lära sig utan speciell träning."

Vad menas med "speciell träning"

Man kan absolut lära sig det på egen hand, det är "bara" att göra övningarna. Tyvärr tror lite för många att det bara är att läsa boken och förstå, så är det inte. Det är en inlärningsprocess genom rörelseövningar för att få kroppen att lära sig de rätta