Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningMagiska gränser
You need to log in to create posts and topics.

Mina mål för i är är följande:
Distans // Sub-Mål// Nu
10 km // 45:00 // 48:00
21,1 km // 1:45:00 // 1:52:00
42,2 km // 4:00:00 //

Maran springer jag för första gången så jag har ingen aning om hur det går.

Fia-Lotta och Fredrika:

Och jag som hade 5:22 tempo som snitt på alla mina pass i januari med två lite längre pass inlagda 15 resp 16 km. Där ser man vad olika vi alla är!

Jag ser inget självändamål med att långpassen sak gå i ett visst tempo. Jag låte

Jag är förhoppningsvis snart där, distanspassen brukar gå i 5.05-5.10 nu, lite långsammare på långpass. Som Peter skriver är det ingen idé att pressa för att hålla en viss fart på distanspassen, men visst skulle det vara en kick för självförtroendet att v

Peter (och även Pontus), tack för reality check 🙂

Nej, visst är det inget självändamål att springa långpass i ett visst tempo. Jag springer ju på sju minuter nu, och blir som kanske bekant efter allt mitt TSM-tjat mäkta irriterad om någon försöker pisk

Det är bekvämlighetstempo. Då ligger jag på ca 70% intensitet med Karvonens formel, eller knappt 80% av maxpuls. Men som sagt är jag inte riktigt nere i 5-minuterstempo än. 🙂

Tipset är ju då att lägga in x antal km i femfart på dina långpass eller vad som nu känns realistiskt i dagsläget. På så sätt blir det skonsammare för kroppen och du får upp känslan för farten.

Runt 4:50- 5:15 tempo brukar jag landa på ( snitt på all lö

Om de flesta passen ligger inom ett snävt fartspektrum, hur troligt är det att det ska gå fortare än det på tävling? Nackdelen med att snöa in på fart på det viset som nu diskuteras är att kroppen blir så van vid den farten att den inte alls lyssnar när m

Det senaste året har mitt distanstempo sjunkit från ungefär 5.40 till ungefär 5.10 vid samma puls, utan att jag har gjort någon speciellt medveten ansträngning att pressa farten på distanspass. Det har kommit av sig självt i och med att jag har ökat träni

Även jag snor layouten... 😉 I år är mina mål:

Distans // Sub-Mål// Nu
5 km // 22:00 // 27:30 -- Asfalt+grus -- Helst innan sommaren, men annars är ett delmål 25:00 till maj ungefär.
10 km // 55:00 // 62:xx -- Asfalt+grus
21,1 km // 02:15:00 // aldrig

Magisk gräns...skulle nog vara att subba 40 på milen men jag är nog för lat för det. Men det skulle vara magiskt...då skulle jag kunna dö med ett leende på läpparna 😉
En annan magisk gräns är att springa LL30 under 2:15 och få en "manlig silvermedalj"
Oc