Quote from Funbeat user on 6 June 2011, 15:43Alltså, Malcolm Gladwell (som är en av de som myntade det där med 10 000 timmar, eller iaf brukar prata om det och har gjort undersökningar i ämnet) menar inte att man automatiskt blir virtuos/expert för att man övat 10 000 timmar.
Se det mer såhär, av d
Alltså, Malcolm Gladwell (som är en av de som myntade det där med 10 000 timmar, eller iaf brukar prata om det och har gjort undersökningar i ämnet) menar inte att man automatiskt blir virtuos/expert för att man övat 10 000 timmar.
Se det mer såhär, av d
Quote from Funbeat user on 6 June 2011, 15:59Och sen är ju frågan vad "hyffsat" bra är med? bara för att krångla till det hela lite. (H) Och hur många timmar eller vilka tider det innebär. Inom löpning alltså..
Och sen är ju frågan vad "hyffsat" bra är med? bara för att krångla till det hela lite. (H) Och hur många timmar eller vilka tider det innebär. Inom löpning alltså..
Quote from Funbeat user on 6 June 2011, 18:56Hmm... Jag orkade inte läsa alla inlägg, men vill gärna lägga mig in och vara lite dryg. Jag skulle vilja säga att det inte är många procent (promille?) av västvärldens befolkning som är vältränade idag. De flesta går mot en allt mer stillasittande vardag
Hmm... Jag orkade inte läsa alla inlägg, men vill gärna lägga mig in och vara lite dryg. Jag skulle vilja säga att det inte är många procent (promille?) av västvärldens befolkning som är vältränade idag. De flesta går mot en allt mer stillasittande vardag
Quote from Funbeat user on 6 June 2011, 21:26Väl tränad...är väl en person som har tränat myche dvs väl. Utkomsten av träningen förtäljer väl inte historien.??????
Väl upptränad....eller väl resultattränad kanske vore bättre benämningar på en person som lyckas göra dessa förut nämnda tider i löpning
Väl tränad...är väl en person som har tränat myche dvs väl. Utkomsten av träningen förtäljer väl inte historien.??????
Väl upptränad....eller väl resultattränad kanske vore bättre benämningar på en person som lyckas göra dessa förut nämnda tider i löpning
Quote from Elias Engqvist on 6 June 2011, 21:29Usain Bolt skulle man kunna säga är ganska vältränad i löpning? Han har nog ingen chans mot Buud i ett 100km-lopp?!
Usain Bolt skulle man kunna säga är ganska vältränad i löpning? Han har nog ingen chans mot Buud i ett 100km-lopp?!
Quote from Elias Engqvist on 6 June 2011, 21:30Dvs diskussionen är kanske kul men det finns definitivt inget entydigt svar!
Dvs diskussionen är kanske kul men det finns definitivt inget entydigt svar!
Quote from Catharina Brattlin on 6 June 2011, 21:36Andreas, Du är inte ensam om att inte ha koll på de där sakerna. 🙂
Likväl är det fysiska moment, som GÅR att träna upp och bli bra på, precis som man kan bli snabb på milen/halvmaran/whatever.
Det är ganska häftigt att se hur "vältränade" A-laget i f
Andreas, Du är inte ensam om att inte ha koll på de där sakerna. 🙂
Likväl är det fysiska moment, som GÅR att träna upp och bli bra på, precis som man kan bli snabb på milen/halvmaran/whatever.
Det är ganska häftigt att se hur "vältränade" A-laget i f
Quote from Funbeat user on 6 June 2011, 21:42Själv så anser jag mig inte vara speciellt vältränad. Gör 5 km under 19 min och 10 km under 40 min. Halvmara eller helmara har jag aldrig testat mina tider på. Är rätt så lätt i kroppen, så det kan ju ha en del att göra med såna saker med? har löptränat
Själv så anser jag mig inte vara speciellt vältränad. Gör 5 km under 19 min och 10 km under 40 min. Halvmara eller helmara har jag aldrig testat mina tider på. Är rätt så lätt i kroppen, så det kan ju ha en del att göra med såna saker med? har löptränat
Quote from Funbeat user on 6 June 2011, 21:44> Det är ganska häftigt att se hur "vältränade" A-laget i fotboll inte kan stå
> på ett ben och blunda utan att ramla, inte vet var höger ben och vänster
> arm är nånstans eller klarar 32 långsamma push ups utan att sätta i
> knäna...Man blir ju bra
> Det är ganska häftigt att se hur "vältränade" A-laget i fotboll inte kan stå
> på ett ben och blunda utan att ramla, inte vet var höger ben och vänster
> arm är nånstans eller klarar 32 långsamma push ups utan att sätta i
> knäna...
Man blir ju bra
Quote from Catharina Brattlin on 6 June 2011, 21:59Precis Johan, och det är ju det jag säger också - att vara/bli vältränad inom sin idrott är en annan sak.
Men, en generellt vältränad person är, i mitt tycke, någon som även har de bitarna med, som jag nämnde i mitt inledande inlägg.
Någon som klarar m
Precis Johan, och det är ju det jag säger också - att vara/bli vältränad inom sin idrott är en annan sak.
Men, en generellt vältränad person är, i mitt tycke, någon som även har de bitarna med, som jag nämnde i mitt inledande inlägg.
Någon som klarar m