Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningNykomling - Tips&Trix?
You need to log in to create posts and topics.

Ja,men jag är fortfarande inte överens med dig att du har rätt i det du säger,om att alla förutom de som du säger har missbildningar kan börja springa barfota! Oavsett undersökningar,gjorda av vem? Det handlar inte bara om muskulatur,utan även om hur myck

@Olle

Vad har du för bakgrund? Går du jämt barfota?
Om det är som du säger så torde det inte vara lämpligt att gå i skor överhuvudtaget.
Jag tror nog att det går bra att kuta både barfota och i skor. Kanske är så att en kombination av dem bägge är att fö

Eventuella fettkuddar har inget med dämpning vid löpning att göra. Allt sådant tas om hand av muskler och senor. Det är just nervsystemet i fötterna som gör barfotalöpning till en så pass bra form av teknikträning, vad jag har förstått, och jag har inte s

Förlåt Olle, jag ska inte debattera mot Dig, för Du vet redan vad jag anser om barfotalöpning som skadeförebyggande träning, men:

"Mystiskt nog finns det inte en enda vetenskapligt utförd undersökning som säger att skor har någon effekt alls på skaderisk

Jag har absolut inget emot att lära mig rätt löpteknik! Men jag blir lite fundersam när du påstår att det enda rätta är att börja springa barfota,och att det inte finns bra skor,konstigt eg när största delen av befolkningen som springer,springer i skor! J

Ari: Min bakgrund är inte speciellt ovanlig. Jag går inte barfota mer än de flesta annat än när jag springer. Däremot har min syn på skor förändrats radikalt sedan jag började springa barfota. Innan såg jag skor som skydd mot allt läskigt, ju mer dämpning

Vad bra att du har hittat något som funkar för dig! Och jag håller med dig om att vi har allt för uppbyggda skor. Problemet är att, om man har gått i skor hela livet så har fötter, ben, rygg mm anpassat sig till det.
Det kan då vara väldigt riskabelt att

Tomas, jag har inte sagt att det är det enda rätta. Det jag däremot har sagt är att det är det enklaste sättet att lära sig bra löpteknik.

Sylvia, nej, du och jag behöver nog inte diskutera med varandra mer, vi har nog rätt bra koll på varandras åsikter.

Ari: Problemet är att belastningarna är helt annorlunda när det gäller det löpsteg som uppmuntras av löparskor med en landning långt framför kroppen och det ideala där foten landar direkt under kroppen.

Vist är det så! Men ensidig belastning är ju aldrig bra, så variation är alltid bättre.
Vanligaste orsaken till skador är (vad jag förstår) ojämn styrka i muskelaturen, vilket leder till överbelastningsskador. Löser man det så tror jag att man kan springa